loader image

جستجو

بلندی های جولان

المانیتور: چرا اسراییل تلاش دارد جمعیت یهود را در بلندی‌های جولان افزایش دهد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «المانیتور» در یادداشت تازه خود به بررسی علت تلاش رژیم صهیونیستی  برای افزایش جمعیت یهود در بلندی‌های جولان پرداخت.

فهرست مطالب

به‌ گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری المانیتور در یادداشت تازه خود به‌قلم «مازال معلم» نوشت: «نفتالی بنت» -نخست‌وزیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، در تلاش برای جلب نظر پایگاه انتخاباتی جناح راست خود، طرح‌هایی را برای افزایش شهرک‌سازی یهودیان در بلندی‌های جولان پیش می‌برد.

حدود دو ماه پیش، نفتالی بنت در کنفرانسی که به توسعه بلندی‌های جولان اختصاص داشت، شرکت کرد. این رویداد به طور گسترده در هاسپین، یک جامعه عمدتاً مذهبی در جولان جنوبی، با حضور چند تن دیگر از اعضای دولت بنت برگزار شد.

بلندی‌های جولان یک هدف استراتژیک است. دو برابر کردن جوامع در آن، هدف دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) است. بنت گفت که با هدف واقع‌بینانه ایجاد دو جامعه جدید، بهبود فرصت‌های شغلی و افزایش سرمایه‌گذاری زیرساختی در جولان شروع خواهد کرد. وی در جمع حاضران گفت: «دولت منابع مورد نیاز را برای اجرای این مفهوم فراهم می‌کند و ما اکنون در حال تلاش برای آن هستیم. این تعهد دولتی است که من رهبری می‌کنم و ما به آن پایبند خواهیم بود.»

به نظر می‌رسید که پس از این بیانیه هیجان‌انگیز 11 اکتبر اتفاقات کمی ‌رخ داده باشد، تا اینکه هفته گذشته گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی نشان دادند که در این مورد، بنت مصمم است که به سرعت پول دولت را خرج کند. بالاخره 18 ماه دیگر دوره او تمام می‌شود.

براساس گزارش هاآرتص، دفتر نخست‌وزیری در حال پیشبرد تشکیل یک کمیته برنامه‌ریزی ویژه است تا به آن‌ها اختیارات گسترده‌ای اعطا شود تا اینکه برنامه‌های توسعه و ساخت و ساز در جولان را تسریع کنند. ایجاد این کمیته بخشی از پیشنهادی است که به زودی برای تصویب ارائه خواهد شد. همانطور که بنت قول داده بود، پیشنهادی که به زودی ارائه می‌شود، شامل دو محل جدید می‌شود و رشد جمعیت یهودیان را تا سال 2025 به میزان 50 درصد افزایش می‌دهد و تا پایان دهه دو برابر می‌کند. دستیابی به این هدف مستلزم ساخت و ساز گسترده مسکن همراه با ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه طرح‌های اشتغال مانند آزمایشگاه‌ها و خدمات مرتبط با کشاورزی است.

ایده یک کمیته برنامه‌ریزی ویژه ظاهراً از تمایل بنت برای پیشرفت سریع این پروژه ناشی می‌شود.

این اقدام پیشنهادی در حال حاضر انتقاد سازمان‌های حفاظت از محیط‌ زیست را برانگیخته است که استدلال می‌کنند دور زدن سیستم منطقه‌بندی و برنامه‌ریزی به منظور ایجاد جوامع جدید، حفاظت از فضاهای باز را به خطر می‌اندازد. با این حال، این تنها بخشی از حرکت برنامه‌ریزی ‌شده بنت است که احتمالاً اعتراضات و درخواست‌های دادگاه احتمالی را در پی خواهد داشت.

با توجه به ناکامی بنت در حمایت عمومی‌ از زمان روی کار آمدنش و از دست دادن بخش قابل توجهی از پایگاه مردمی‌اش، برنامه‌های بلندپروازانه، منعکس‌کننده نیازهای سیاسی فوری او است. بنت علیرغم اظهارات قبلی خود مبنی بر تسلط اعضای دست ‌راستی دولت مختلط، قبلاً به برخی از وعده‌های اصلی خود، در درجه اول پیشرفت ساخت و ساز در شهرک‌های کرانه باختری، پشت کرده است. دو هفته پیش، تحت فشار شدید آمریکا، بنت مجبور شد به کاخ سفید اطلاع دهد که طرح‌های ساخت و ساز در شرق اورشلیم را پیش نخواهد برد، و این کار انتقاد شدیدی را از سوی پایگاه انتخاباتی جناح راست او به دنبال داشت.

سخنرانی بنت در کنفرانس جولان به وضوح برای جلب نظر جناح راست طراحی شده بود. به عنوان مثال، او به تصمیم تاریخی سال 1981 «مناخیم بگین» -نخست‌وزیر وقت- «رهبر لیکود» و «رهبر جناح راست» در گسترش قوانین اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به بلندی‌های جولان اشاره کرد. وی همچنین خاطرنشان کرد که تقریباً سه سال پیش، دولت ترامپ تصمیم گرفت حاکمیت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) بر جولان را به رسمیت بشناسد، که دولت بایدن با آن مخالفتی نکرده است.

بنت همچنین بر اهمیت جولان از نظر امنیت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به ویژه با توجه به تداوم عدم ثبات در سوریه تاکید کرد. او گفت که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) از نزدیک تحولات سوریه و وابستگی آن به ایران را دنبال می‌کند و «ارتش‌هایی را برای محاصره از سوی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) می‌فرستد و می‌کوشد تا شاخه‌ای اضافی در مرز بلندی‌های جولان ایجاد کند.» او گفت: «ما در هر کجا و هر زمان که لازم باشد، اقدام خواهیم کرد و به طور فعال ابتکار عملی برای حذف حضور ایران در سوریه را به عهده خواهیم گرفت.»