loader image

جستجو

In this image made through a window, President Joe Biden talks on the phone with Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy from the Oval Office of the White House in Washington, Thursday, Dec. 9, 2021. (AP Photo/Susan Walsh)

الگمینر: آیا آمریکا به سمت یک توافق بد با ایران می­رود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «الگمینر» در یادداشت خود ضمن اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات وین به بررسی این موضوع که آمریکا با ایران چگونه توافق خواهد کرد،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه الگمینر در یادداشت تازه خود به‌قلم «امیر آویوی» و «یوسی کوپرواسر» نوشت: «علی باقری کنی» -مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای- و اعضای هیئت ایرانی برای آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام در 29 نوامبر 2021 به وین اعزام شدند.

ایرانی‌ها تا زمان خروج آمریکا از برجام، به بخش‌های فنی تعهدات خود در این توافق وفادار ماندند، زیرا برای آن‌ها منافع مالی و مسیری برای تولید زرادخانه هسته‌ای فراهم کرد، بدون اینکه نگران مانع اصلی باشند.

با این حال، آن­ها با در اختیار داشتن نقشه‌­ها و دانشی که در مورد ساخت سلاح­ هسته‌­ای آموخته بودند، توافق را زیر پا گذاشتند و با ممانعت از بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ابعاد نظامی برنامه خود، معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض کردند.

در ضمن، ایران هنوز نتوانسته توضیح معناداری برای اورانیوم نامعلوم در انبار تورقوزآباد و تاسیسات آباده ارائه دهد.

یادآوری این نکته مهم است که برجام تنها با اظهارات مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ابعاد نظامی بالقوه این برنامه تا حد کافی بررسی شده است، اجرایی می‌شود.

نقض مداوم و آشکار معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از طریق غنی‌سازی در تأسیسات فاش نشده برای جامعه بین‌المللی و امتناع ایران از دادن مجوز دسترسی به تأسیسات هسته‌ای به بازرسان بین‌المللی تأیید کرد که تهران هرگز قصد پیروی از محدودیت‌ها را نداشته است.

این قرارداد زمانی منسوخ شد که ایرانی­‌ها بر تولید و استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته تسلط یافتند، به غنی‌­سازی 60 درصدی رسیدند و فلز اورانیوم و غیره تولید کردند.

توافقی متفاوت مورد نیاز است که عملاً تضمین کند ایران هرگز توانایی تولید تسلیحات هسته‌ای را نخواهد داشت.

آمریکا باید ایران را تحت فشار بگذارد تا در مورد پیشرفتی که در پروژه هسته­‌ای نظامی خود به دست آورده است، گزارش دهد و اطلاعاتی در مورد تأسیسات فاش­ نشده و اورانیوم نامشخص فراهم کند. تنها در این صورت، توافقی که تضمین کند تهران قادر به تولید سلاح هسته‌­ای نیست، حاصل می­شود.

از آنجایی که دولت ایران همچنان اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را تهدید به نابودی می­کند و حامی مالی تروریست­ها در سرتاسر جهان است و از این طریق آشکارا به نقض منشور سازمان ملل می‌پردازد، رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک بسیار خطرناک است. احتمال توافق «کمتر در برابر بیشتر» که شامل محدودیت‌های کمتری بر برنامه هسته‌ای ایران در ازای کاهش بیشتر تحریم‌ها باشد، امنیت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را تهدید می‌کند.