loader image

جستجو

Is Putin using Iran for his cyber war

الگمینر: آیا پوتین از ایران برای جنگ سایبری خود استفاده می­‌کند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «الگمینر» به‌نقل از یک کارشناس ارشد امنیتی در شرکت اسرائیلی نوشت: روسیه در زمینه تهاجمی سایبری و توانمندسازی آن به ایران کمک می‌کند چون این کشور برای آن­ها مفید است، زیرا می‌­توانند از راه دور از آن بهره ببرند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه الگمینر در یادداشت تازه خود به‌قلم «رافائل کاهان» نوشت: ایران کیلومترها با جنگ روسیه و اوکراین فاصله دارد، اما اکثر مردم از ارتباط این روسیه در زمینه تهاجمی سایبری و توانمندسازی آن به ایران کمک می‌کند«مورگان رایت» -کارشناس ارشد امنیتی در شرکت اسرائیلی می­گوید: «من در ایران بزرگ شدم. ذهنیت آن­ها را می‌دانم و حتی فارسی را هم می‌فهمم، چون از بچگی آنجا بودم.»

او متخصص استراتژی سایبری، تروریسم آنلاین، امنیت ملی و اطلاعات است و به­عنوان همکار ارشد در یک موسسه تحقیقاتی متعلق به دولت فدرال آمریکا مرتبط با مسائل دیجیتال و حاکمیت، کار می­کند.

به گفته او، روسیه در زمینه تهاجمی سایبری و توانمندسازی آن به ایران کمک می‌کند. روس­ها، ایرانی­ها را احمق مفید در نظر می­گیرند. آن­ها با استفاده از هرج و مرج، باعث ایجاد حرکاتی می­شوند که دخالت روس­ها را مخفی می­کنند.

رایت در مصاحبه­ای که قبل از حمله روسیه به اوکراین انجام شد، زمانی که نقش بلاروس مشخص نبود، گفت: «تنها ایران نیست، بلاروس نیز بخشی از این بازی است، به­ویژه در دنیای سایبری.» اکنون واضح است که الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس، عروسک خیمه شب بازی ولادیمیر پوتین است.

اروپای شرقی عرصه­ای است که امروزه هر متخصص سایبری باید آن را بشناسد. روس­ها و اوکراینی­ها زمانی در فعالیت­های مجرمانه سایبری شریک بودند.

جنگ سایبری بین روسیه و اوکراین مختص امروز نیست، بلکه مدت‌ها پیش آغاز شد. روس­ها بسیار نمادین عمل می­کنند. آن­ها اوکراین را یک مکان استراتژیک بسیار مهم می‌دانند و دقیقاً یک سال پس از اینکه تصمیم گرفت از یک کشور بی‌طرف به یک کشور درگیر تبدیل شود، روس‌ها حمله سایبری مرگباری به زیرساخت‌های انرژی این کشور انجام دادند.

روس‌ها عادت دارند تا برای مدت طولانی صبر کنند تا انتقام بگیرند. این کشور دارای بیشترین تعداد استاد شطرنج­باز در جهان است. آن­ها همیشه استراتژیک فکر می­کنند.

روس‌ها از ایران به­عنوان یک نماینده استفاده می‌کنند و شریک یکدیگرند. آن­ها در زمینه سایبری به ایرانیان کمک می­کنند و کسانی بودند که آسیب­های بدافزار استاکس‌نت را شناسایی کردند که به رایانه­های برنامه هسته­ای ایران ضربه زده بود. روس­ها در همه سطوح از جمله تسلیحات سایبری، پشتیبانی فنی و غیره به ایران کمک می­کنند. و ایران برای آن­ها مفید است، زیرا می­توانند از راه دور از آن بهره ببرند.

سپس روسیه، ایران را به یک قدرت سایبری تبدیل کرد و سلاح، دانش و توانایی در اختیار این کشور قرار داد.

رایت معتقد است پس از دسترسی شرکت کسپرسکی به استاکس‌نت، ایران یا روسیه ویروس‌ها را به سوی عربستان هدایت و شرکت ملی نفت این کشور را تعطیل کردند.

چینی­ها نیز توانسته­اند از نظر فناوری از ما آمریکایی­ها پیشی گیرند. آن­ها توانایی­هایی دارند که روسیه ندارد. علت موفقیت روسیه، سرعت آن است، اما چینی­ها از نظر مهندسی پیچیده­اند. شخصاً نسبت به نزدیک شدن این دو به یکدیگر نگرانم.

سیستم‌های موجود امروز به نیروی انسانی غیرموجود متکی شده­اند. ما کمبود 300 تا 400 هزار کارگر سایبری داریم و این وضعیت تغییری نخواهد کرد.

در مورد رفتار سایبری، رایت به دولت خود نیز رحم نمی­کند. او گفت دلیل اصلی طولانی شدن پاسخ دولت آمریکا به روسیه این بود که دولت­ها به بوروکراسی مهلک آلوده شده­اند.

برای مثال، چین برای مدت طولانی، پورتی در محصولات هوآوی و زی تی ای قرار داده است که با اتصال به آن، امکان تصاحب یا سرقت اطلاعات فراهم می­شود. سال­ها طول کشید تا دولت آمریکا این شرکت­ها را تحریم کند.

شرکت سایبری کسپرسکی نیز چند سال پیش توسط دولت تحریم شد، اما تا آن زمان، یکی از تامین­کنندگان شناخته شده آمریکا بود.

من به فناوری‌های جدید، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و محاسبات کوانتومی ایمان عمیقی دارم. رمزگذاری سنتی امروزه احتمالاً به دلیل قابلیت‌های محاسبات کوانتومی ناپدید شده است. به­عنوان مثال، چین در زمینه هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی در صدر فهرست قرار دارد.

حتی زمانی پوتین گفت که هرکسی هوش مصنوعی را کنترل کند، بر جهان حکومت خواهد کرد. بنابراین، روسیه و چین همچنان نیروهایی خواهند بود که به­عنوان عوامل هرج و مرج در جهان غرب دردسرهای زیادی خواهند ساخت، اما در نهایت، مردم به دنبال آزادی می­روند و این وضعیت تغییر می­یابد.