loader image

جستجو

امریکا روسیه

امریکن کانسروتیو: روسیه رقیبی بزرگ برای آمریکا نیست

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «امریکن کانسروتیو» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به این‌که آمریکا هیچگاه کنترل مسکو بر اوکراین را تهدید علیه خود ندانسته است، نوشت: روسیه رقیبی بزرگ برای آمریکا نیست و در صورت درگیری مسکو با اوکراین، وارد جنگ با روسیه نخواهد شد؛ اما شدید‌ترین تحریم‌ها را علیه این کشور وضع خواهد کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده امریکن کانسروتیو در یادداشت خود به‌قلم «پاتریک بیوکنن» نوشت:واقعیت اول: آمریکا نه حالا و نه هیچ وقت دیگر منافع حیاتی در اوکراین نداشته تا این که خطر جنگ با روسیه را توجیه کند.

تاریخ با ما حرف می‌زند. حتی با وجود این که اوکراین متحمل هولودومور دوره استالین یا قحطی وحشتناک 1932 تا 1933 شد، باز«فرانکلین روزولت» -رژیم بلشویکی- را به رسمیت شناخت.

آمریکا طی چهار دهه از جنگ سرد هیچگاه کنترل مسکو بر اوکراین را تهدیدی علیه خود ندانست.

بنابراین، جو بایدن حق دارد تا گزینه اقدام نظامی را از واکنش به هر گونه یورش یا تهاجم روسیه به اوکراین در نظر داشته باشد. با این حال و با وجود اینکه اعلام شده انتقام‌جویی نظامی در قبال تهاجم به اوکراین جزو سیاست آمریکا نیست، اما دولت بایدن روشن سازد که عضویت اوکراین در ناتو مسئله‌ای است که پاسخ کوتاهی دارد.

قرار نیست اتفاقی بیفتد. قرار نیست که اوکراین برای پیوستن به ناتو دعوت شود و مشمول ماده 5 و تضمین جنگی آمریکا شود که هر یک از اعضای ناتو برخوردار از آن هستند. از این رو، مذاکرات آمریکا با مسکو در مورد اوکراین بستگی به این پرسش دارد؛ وضعیت بازی چگونه است؟

روسیه از آمریکا خواسته تا ضمانت رسمی بدهد مبنی بر این که اوکراین و گرجستان هیچ‌گاه در ناتو پذیرفته نخواهند شد و هیچ کشوری در مرز روسیه تسلیحات تهاجمی ناتو را دریافت نخواهد کرد که بتواند با آن امنیت روسیه را به خطر بیاندازد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه هشدار داده که اگر مسکو تضمینی در این مورد به دست نیاورد که اوکراین هیچ گاه عضو ناتو نخواهد شد، امکان دارد روسیه به اوکراین حمله کرده و آن را اشغال کند تا این تهدید را خنثی کرده باشد.

موضع آمریکا؟ ما به لحاظ نظامی در برابر روسیه مقاومت نخواهیم کرد اما شدیدترین تحریم‌ها را در تاریخ علیه روسیه وضع خواهیم کرد که می‌تواند شامل لغو خط لوله گازی نورد استریم 2 از روسیه به آلمان نیز بشود.

با وجود این که پوتین و روسیه این بحران را با استقرار 100.000 سرباز در مرزهای اوکراین شروع کردند، اما ما باید سعی کنیم که این بحران را از نگاه پوتین ببینیم.