loader image

جستجو

Republicans release report critical of Biden's withdrawal from Afghanistan

انتشار گزارش انتقادی خروج بایدن از افغانستان توسط جمهوری‌خواهان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «هیل» در یادداشتی با اشاره به  انتشار گزارش انتقادی خروج بایدن از افغانستان توسط جمهوری‌خواهان، نوشت:‌ این گزارش پیش از اولین مناظره ریاست‌جمهوری میان معاون رئیس‌جمهور هریس و رئیس‌جمهور پیشین ترامپ منتشر می‌شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه هیل در یادداشتی به‌قلم «ربکا بیچ» نوشت: کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در گزارشی درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با انتقاد از دولت بایدن نوشت: «این تصمیم بر اساس وضعیت امنیتی، توافق دوحه، یا توصیه مشاوران ارشد امنیت ملی او و متحدان ما نبود».

گزارش جمهوری‌خواهان در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که در سایه سه‌سالگی خروج آمریکا منتشر شد، از رئیس‌جمهور به دلیل تلاش‌های شتاب‌زده بدون توجه به مشاوره‌های متحدان که منجر به مرگ‌های غیرضروری شد، انتقاد می‌کند.

شواهد نشان می‌دهد که تصمیم بایدن برای خروج تمام نیروهای آمریکایی بر اساس وضعیت امنیتی، توافق دوحه یا توصیه مشاوران ارشد امنیت ملی او یا متحدان ما نبوده است.

این گزارش با اشاره به توافق دولت ترامپ مبنی بر خروج از این کشور، بیان می‌کند که بر اساس عقیده دیرینه و تسلیم‌ناپذیر او مبنی بر اینکه آمریکا دیگر نباید در افغانستان باشد، بود.

این گزارش پیش از اولین مناظره ریاست‌جمهوری میان معاون رئیس‌جمهور هریس و رئیس‌جمهور پیشین ترامپ منتشر می‌شود که به‌دنبال استفاده از افغانستان به‌عنوان یک موضوع سیاسی علیه خود بوده است. جمهوری خواهان به‌طور کلی به‌دنبال حمایت از استدلال‌های ترامپ علیه هریس و بایدن در مورد افغانستان هستند.

تنها چند روز پس از تخلیه، طالبان کابل را بسیار سریع‌تر از آنچه که دولت پیش بینی کرده بود، به دست آورد. ازدحام جمعیت در اطراف فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی زیاد شد و تصاویر دراماتیکی از سقوط دیده می‌شد.

یک بمب‌گذاری انتحاری در ورودی دروازه ابی در نزدیکی فرودگاه در 26 آگوست 2021 باعث کشته شدن 13 سرباز آمریکایی و همچنین 170 افغان شد.

این جزئیاتی است که ترامپ اخیراً در یک کارزار انتخاباتی بر آن تأکید کرده است. بازدید از قبر یکی از تفنگداران دریایی کشته شده

در این حمله در گورستان ملی آرلینگتون، انتقادات کارزار هریس و برخی کهنه سربازان را برانگیخت پس از اینکه مقامات گورستان گفتند ترامپ قوانین منع فعالیت‌های مربوط به انتخابات در این گورستان را نقض کرده است.

گرگوری میکس، عضو دموکرات مجلس نمایندگان نیز جمهوری خواهان را به سیاسی کردن خروج و نادیده گرفتن گام‌های اشتباه ترامپ در میانجی‌گری برجام متهم کرد و گفت که تلاش‌ها برای تثبیت خروج دموکرات‌ها با تمرکز جدید بر هریس «به اوج خود رسیده است».

او گفت: «جمهوری‌خواهان اکنون ادعا می‌کنند که او [هریس] معمار خروج آمریکا بوده است، هرچند که تنها سه بار در ۳۲۸۸ صفحه از متن مصاحبه‌های کمیته به او اشاره شده است.»

یکی از تندترین خطوط انتقاد در این گزارش، تأخیر دولت بایدن در برنامه‌ریزی و شروع رسمی یک تخلیه است که به‌عنوان عملیات تخلیه غیر‌جنگی یا NEO نیز شناخته می‌شود.

این گزارش به این نتیجه رسید که دولت «نگرانی از اینکه یک NEO برابر با شکست است» داشت.

بایدن در یک سخنرانی تلویزیونی در سال 2021 گفت: «انتخابی که من به‌عنوان رئیس‌جمهور شما باید انجام می‌دادم این بود که یا به توافقنامه عمل کنم یا آماده باشم که به جنگ با طالبان برگردم».