loader image

جستجو

Bolton's criticism of the US government's foreign policy

هیل:
انتقاد بولتون از سیاست خارجی دولت آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هیل» در گزارش تازه خود از انتقاد بولتون از سیاست خارجی دولت آمریکا در گفت‌وگوی رادیویی خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هیل در گارش تازه خود خبر داد: «جان بولتون» -مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید- هشدار داد که در شرایطی که چین نقش خود را در جهان گسترش داده است و به روسیه نزدیک شده است، آمریکا نباید «دست روی دست بگذارد» و هیچ اقدامی انجام ندهد.

بولتون این اظهارات را روز یکشنبه در ‌گفت‌و‌گویی رادیویی در برنامه صبحگاهی «میزگرد کتس» در ایستگاه رادیویی «77 دابلیو اِی بی سی» بیان کرد و افزود: ما همچنان دست روی دست گذاشته‌ایم و چینی‌ها، روس‌ها، ایران و کره‌شمالی و چند کشور دیگر در حال تقویت روابط خود هستند و در بسیاری از نقاط مختلف ما را تهدید می‌کنند.

بولتون پس از آن چنین هشداری داد که ایران و عربستان روز جمعه اعلام کردند که آن‌ها روابط خود را از سر خواهد گرفت و سفارت‌هایشان را بازگشایی خواهند کرد و این گشایش دیپلماتیک با میانجی‌گری چین به دست آمده است.

بولتون گفت:‌ این موضوع، نشانگر این است که سعودی‌ها و دیگران در تلاش هستند تا با نزدیک شدن به چین و روسیه، خطرات احتمالی آینده را کاهش بدهند چون از نظر آن‌ها آمریکا اراده و ثبات لازم برای انجام اقدامات مورد نظر آن‌ها به منظور حفاظت از جهان در مقابل ایران و اهداف این کشور را ندارد.

او افزود: چینی‌ها یک راهبرد دارند و در حال پیگیری آن هستند، اما ما هر روز به نوعی دور خودمان می‌چرخیم.

با این وجود، چین به طرز فزاینده‌ای تلاش کرده است تا خود را میانجی بی‌طرفی در جنگ اوکراین معرفی کند و یک طرح صلح 12 بندی منتشر کرده است و خواستار آتش‌بس و برگزاری مذاکرات صلح با حضور بلاروس شده است.

بولتون گفت: چین یکی از بزرگترین برندگان جنگ اوکراین بوده است. اگر روسیه در این جنگ پیروز شود و به فرض تمام اوکراین را هم اشغال کند، باز هم این یک پیروزی برای متحد چین است و در نتیجه چین را هم تقویت خواهد کرد.

بولتون افزود: دوست دارم راه‌هایی پیدا کنم تا روسیه را از چین دور نگه دارم.