loader image

جستجو

Mexico criticizes the new US immoral bill against immigrants2

پولیتیکو:
انتقاد مکزیک از لایحه جدید «غیراخلاقی» آمریکا علیه مهاجران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «پولیتیکو» در گزارش تازه خود از انتقاد مکزیک از لایحه جدید «غیراخلاقی» آمریکا علیه مهاجران، خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه پولیتیکو در گزارش تازه خود خبر داد:رئیس‌جمهوری مکزیک با انتقاد از تصویب لایحه ضد مهاجرتی «‌‌غیر‌اخلاقی» ایالت فلوریدا آمریکا، «ران دِسانتیس»، فرماندار این ایالت را به بهره‌برداری سیاسی از درد و رنج مهاجران متهم کرد.

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» -رئیس‌جمهوری مکزیک- با انتقاد از موافقت قانونگذاران آمریکایی برای اعطای ۱۲ میلیون دلار به ران دسانتیس، لایحه ضد مهاجرتی بحث‌برانگیز این فرماندار جمهوری‌خواه را اقدامی غیراخلاقی و سیاسی‌بازی خواند.

اوبرادور در نشستی مطبوعاتی گفت: چرا (دسانتیس) باید از درد مردم و مهاجران و از نیاز مردم، برای منافع سیاسی سوء‌استفاده کند. این غیراخلاقی است. این سیاسی‌بازی است»

وی دسانتیس را متهم کرد که به‌دنبال نامزدی برای ریاست‌جمهوری آمریکاست و به همین دلیل اقدامات غیرانسانی انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: او اقدامات سرکوبگرانه غیرانسانی علیه مهاجران در فلوریدا انجام می‌دهد، زیرا می‌خواهد نامزد انتخابات شود.

او همچنین یادآور شد که گرگ ابوت، فرماندار ایالت تگزاس اعلام کرده بود مرز با مکزیک را با توپ و تانک مسلح می‌کند.

لوپز اوبرادور در ادامه اتخاذ انواع دیگر اقدامات علیه مهاجران و همچنین اجرای طرحی علیه فروش سلاح در سوپرمارکت‌های آمریکا را خواستار شد. رئیس‌جمهور مکزیک نمایندگان آمریکا را متهم کرد که اقدامی برای ممنوعیت فروش سلاح انجام نمی‌دهند، زیرا کارزار‌های آن‌ها توسط صنایع جنگ تامین می‌شود.

وی افزود: آن‌ها یک کلمه نمی‌گویند، زیرا برای کارزار‌های خود به صنایع نظامی پول می‌دهند و سپس باید به‌عنوان کارمندان آن‌ها عمل کنند، نه به‌عنوان نمایندگان (مردم).

کنگره فلوریدا لایحه‌ای با موضوع مهاجرت موسوم به لایحه اس‌بی ۱۷۱۸ را تصویب کرد که توسط ران دسانتیس ارائه شده بود و عوامل دخیل در حمل‌ونقل مهاجران غیرقانونی را هدف قرار می‌دهد.

جریمه کسانی که مهاجران غیرقانونی را از سایر کشورها به آمریکا منتقل می‌کنند، تحریم شرکت‌هایی که افراد فاقد مجوز کار را استخدام می‌کنند و همچنین کاهش کمک‌هزینه‌های اقتصادی دانشجویانی که وضعیت مهاجرتی تعریف‌شده‌ای ندارند، از جمله موارد این لایحه است.

فلوریدا یکی از ایالت‌هایی است که لاتین‌تبارهای زیادی در آن زندگی می‌کنند، با این حال، سیاست‌های سختگیرانه‌تری در قبال مهاجران غیرقانونی در پیش گرفته است.

فرماندار جمهوری‌خواه ایالت تگزاس نیز از استقرار چند فروند هلیکوپتر بلک‌هاک و سی۱۳۰ در قالب یگان جدید نیروی مرزی تاکتیکی در امتداد مرزی با مکزیک به‌منظور مقابله با مهاجران غیرقانونی خبر داد.

وی افزود آن‌ها در حال تهیه قوانینی هستند تا ورود غیرقانونی مهاجران به این ایالت را جرمی جدی در نظر بگیرند و بر اساس آن، اجازه اخراج فوری داشته باشند.

دولت بایدن به‌تازگی از اعزام 1 هزار و ۵۰۰ سرباز به مرز مکزیک برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی خبر داد. این واکنش کاخ سفید در مقابل افزایش احتمالی جریان مهاجرت پس از برداشته شدن محدودیت‌های اعمال‌شده در طول دوران همه‌گیری کووید-‌19 است.

روزنامه واشنگتن تایمز به‌تازگی نوشت: برخلاف ادعای آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا که می‌گوید دولت بایدن آماده مدیریت موج جدید مهاجرت است، شواهد نشان می‌دهد اوضاع در مرز جنوبی این کشور به‌شدت وخیم است.

مقام‌های گشت مرزی می‌گویند تعداد مهاجران مرز آمریکا-مکزیک در حال افزایش است و فقط در یک هفته گذشته تقریبا ۵۵ هزار مهاجر غیرقانونی دستگیر شده‌اند.

آلخاندرو مایورکاس روز ۲۸ آوریل اعلام کرد این کشور با افزایش مهاجران در مرز جنوبی پس از انقضای عنوان۴۲ در ۱۱ می  مواجه خواهد شد.

وی اطمینان داد که افزایش بیشتر از حد معمول مهاجران، سیستم مهاجرت آمریکا را در بوته آزمایش قرار خواهد داد.

رکورد تعداد مهاجرانی که در طول دوره ریاست‌جمهوری بایدن به مرز جنوبی آمریکا رسیده‌اند، دو رکورد متوالی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ ثبت کرد. بیش از 2 میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ و در سال مالی ۲۰۲۳ تاکنون (از اکتبر)، بیش از 1 میلیون و ۲۰۰ هزار نفر توسط نیروهای مهاجرت آمریکا دستگیر شده‌اند.