loader image

جستجو

Carrying out foreign infiltration operations against the Iranian Revolutionary Guards

اندیشکده کویینسی:
انجام عملیات نفوذ خارجی علیه سپاه پاسداران ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» نوشت: عمیات نفوذ خارجی بسیار فعال در پنج سال گذشته نشان‌دهنده تلاش منافع خارجی برای تاثیر گذاری بر رویکرد دولت آمریکا در قبال سپاه پاسداران است.

فهرست مطالب

به گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در یادداشت خود به‌قلم «الی کلیفتون» نوشت:  در سال 2019، دولت ترامپ در اقدامی جنجالی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه ایدئولوژیک نظامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد.

این نامگذاری که ظاهراً در راستای جلوگیری از دیپلماسی بیشتر با ایران است، به مانع بزرگی در مذاکرات برای احیای توافق هسته­ای تبدیل شده که ترامپ در سال 2018 آن را لغو کرد.

این در حالی است که فشار سیاسی داخلی بر دولت بایدن علیه حذف نام سپاه از فهرست به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته است.

اسنادی از جمله پرونده‌های افشای عمومی و ایمیل هک‌شده از یک دیپلمات واشنگتن، عملیات نفوذ خارجی بسیار فعال در پنج سال گذشته را نشان می‌دهد تا واشنگتن را با پیام‌هایی مبنی بر حمایت از رویارویی با ایران و هدف قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تحریم و قرار دادن در فهرست تروریستی پوشش دهد.

ایمیل هک‌شده قبلی که توسط یک دیپلمات امارات ارسال شده بود، نشان‌دهنده تلاش منافع خارجی برای تأثیرگذاری بر رویکرد دولت آمریکا در قبال سپاه پاسداران است.

در 14 فوریه 2017، شورای ملی مقاومت ایران(شاخه سیاسی مجاهدین خلق، گروهی که در داخل ایران از حمایت کمی برخوردار است، اما روابط نزدیکی با آژانس‌های اطلاعاتی عربستان و اسرائیل دارد)، یک کنفرانس مطبوعاتی درباره فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراکز آموزشی تروریستی برگزار کرد.

بر اساس افشاگری‌ها، سایر رقبای ایران در خلیج‌فارس نیز به شرکت‌های ارتباطی و لابی‌گران پول می‌دادند تا گزارش‌ها و اوراق سفیدی را در محکومیت سپاه پاسداران منتشر کنند. در ماه می 2017، شرکت ارتباطات قرویس که به نمایندگی از عربستان کار می­کرد، خلاصه­ای را درباره «عربستان و ضد تروریسم» منتشر کرد که مکرراً به حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شورشیان حوثی اشاره نمود.

جنجال مداوم مطالب اطلاعاتی مرتبط با سپاه پاسداران از امارات، بحرین و عربستان با اعمال تحریم­های دولت ترامپ در سال 2017 علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه یافت، اقدامی که توسط عوامل خارجی در واشنگتن مورد استقبال قرار گرفت.

سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ تأکید خاصی بر هدف قرار دادن سپاه داشت. رویکرد جنگ‌طلبانه با لغو توافق هسته‌ای ایران در سال 2018، قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی در سال 2019 و ترور سردار سلیمانی در اوایل سال 2020 به اوج خود رسید.

پس از حذف حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی توسط دولت بایدن در فوریه، عوامل اماراتی گزارشی از سفارت امارات مبنی بر «بازگرداندن حوثی‌ها به فهرست تروریستی آمریکا» را با اشاره به ارتباط نزدیک شورشیان با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر کردند.

به نظر می­رسد سرعت فعالیت فاش‌شده توسط عوامل خارجی برای امارات، عربستان، بحرین و مجاهدین خلق کاهش یافته، زیرا دولت بایدن برای ورود مجدد به توافق هسته­ای فشار آورده است. این تغییر همزمان با افزایش تنش بین کاخ سفید و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بر سر موضوعات مختلف از تولید نفت اوپک گرفته تا تحریم‌ها علیه روسیه در پی حمله به اوکراین رخ داد.

حداقل یک نهاد با پیوندهای مالی با امارات و عربستان(اگرچه یک عامل خارجی ثبت‌شده نیست)، در حال حاضر از حذف احتمالی سپاه پاسداران از فهرست عقب­نشینی کرده است.

در حال حاضر، به نظر می­رسد که کارزار فشار علیه سپاه در واشنگتن در حال پیروزی است. آمریکا تاکنون حذف این گروه را بدون امتیازات بیشتر از ایران رد کرده است. ایرانی­ها می­گویند چنین موضعی با توافقی که در سال 2015 منعقد شد، در تضاد است، زیرا از ایران می­خواهد امتیازات بیشتری را برای به دست آوردن کمک­های اقتصادی که کشور قبلاً برای گرفتن آن چانه‌زنی کرده بود، بگیرد.

با این وجود، بحث حذف احتمالی نام سپاه پاسداران از فهرست، تهدیدی برای دستاورد اصلی کارزار «فشار حداکثری» است که از سوی کشورهای خلیج‌فارس و مجاهدین خلق مورد تحسین قرار گرفته است. اگر ناگهان توافقی برای حذف سپاه از فهرست محتمل به نظر برسد، ماموران آن­ها در واشنگتن مطمئناً کارزار خود را دوباره توسعه خواهند داد.