loader image

جستجو

شکست مذاکرات هسته ای

اندیشکده شورای آتلانتیک: در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای ایران چه اتفاقی می‌افتد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در یادداشت تازه خود با اشاره به تاخیر پنج‌ماهه مذاکرات وین، به آن‌چیزی که پیامد احتمالی عدم موفقیت مذاکرات هسته‌ای می‌داند پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشت تازه خود به‌قلم «مسعود مستجابی» نوشت: پس از پنج ماه تأخیر، هیئت ایرانی دوباره با همتایان اروپایی، روسی و چینی و به طور غیرمستقیم با آمریکایی‌ها برای برگزاری دور هشتم مذاکرات وین در مورد احیای توافق برجام دیدار می‌کند.

در 9 دسامبر، شورای آتلانتیک یک رویداد عمومی ‌مجازی در مورد وجود «نقشه دوم» در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای برگزار کرد. سخنرانان این رویداد عبارت بودند از «کلسی داونپورت» انجمن کنترل تسلیحات، «مهسا روحی» از دانشگاه دفاع ملی، «سیما شاین» از موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و «سینا عضدی» از شورای آتلانتیک با مدیریت «باربارا اسلاوین».

زمانی که «دولت جو بایدن» در ژانویه روی کار آمد، خوشبین بود که بتواند توافق برجام را احیا کند. اما اکنون این موضوع مورد تردید است، زیرا دو طرف از هم فاصله دارند. از زمانی که «ابراهیم رئیسی» محافظه‌کار در تابستان امسال رئیس‌جمهور ایران شد، این کشور غنی‌سازی اورانیوم خود را به سطوح نزدیک به بمب‌ هسته‌ای سرعت بخشیده و در عین حال دسترسی بازرسان بین‌المللی به برخی از تأسیسات را محدود کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌اخیرا گزارش داده است که ایران غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 20 درصد را در یک سایت زیرزمینی آغاز کرده است که طبق مفاد قرارداد 2015، تنها برای تحقیق و توسعه استفاده می‌شود.

اسرائیل (رژیم صهیونیستی) پس از تشکیل دولت جدید در زمان نخست‌وزیری «نفتالی بنت» در تلاش دیپلماتیک برای خاتمه دادن به ابن مذاکرات بوده است و در عین حال، آشکارا در مورد گزینه نظامی ‌برای خنثی‌کردن سلاح هسته‌ای احتمالی ایران صحبت می‌کند.

طی چند سال گذشته، اسرائیل (رژیم صهیونیستی) سیاست‌هایی مانند حملات سایبری، کشتار هدفمند و خرابکاری را در تلاش برای کند کردن برنامه هسته‌ای ایران دنبال کرده است. تهران با حملات سایبری به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و نفتکش‌ها در خلیج فارس و همچنین تسریع فعالیت‌های هسته‌ای خود به این خرابکاری‌ها پاسخ داده است. با این حال، در سناریویی که مذاکرات برجام شکست بخورد و ایران متعهد به دستیابی به بمب هسته‌ای ‌شود، وضعیت ممکن است به یک جنگ همه‌جانبه تبدیل شود یا حداقل شاهد درگیری‌های بیشتری در لبنان، سوریه و عراق باشیم.

مهسا روحی گفت: ضروری است که جهان با راه‌حل‌های «خلاقانه» ایران را متقاعد کند که از بازگشت به برجام سود مادی خواهد برد.