loader image

جستجو

اسراییل و امریکا

اندیشکده واشنگتن: آیا یک چشم‌انداز سیاسی جدید در مورد اسرائیل در آمریکا شکل گرفته است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «واشنگتن» در یادداشت تازه خود به این موضوع پرداخت که به‌نظر می‌رسد ترقی‌خواهان دموکرات با نفوذ در حزب دموکرات، در حال تغییر نگرش نسبت به رژیم صهیونیستی هستند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده واشنگتن در یادداشت تازه خود به‌قلم «دنیس راس» نوشت:  چشم‌انداز سیاسی در واشنگتن تغییر کرده است. دسترسی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به دموکرات‌ها حیاتی است. اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و سایرین باید خود را با این دلایل تطبیق دهند که چرا آمریکا بسیار بیشتر از گذشته تمایل به استفاده از زور در منطقه دارد. این به نوبه خود، قدرت نظامی ‌و توان فنی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را برای همسایگان عرب این کشور مهمتر می‌کند.
هنگامی‌که ترقی‌خواهان در مجلس نمایندگان با گنجاندن پول برای تأمین مالی گنبد آهنین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در لایحه بودجه کلی مخالفت کردند، به این موضوع توجه شد که گویی یک زلزله سیاسی رخ داده و حمایت از این کشور رو به کاهش است. به هر حال، گنبد آهنین یک سامانه کاملاً دفاعی است که به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) اجازه می‌دهد از شهرهای خود در برابر موشک‌های حماس دفاع کند. اگر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) چنین سامانه دفاعی نداشت، چاره‌ای جز اعزام نیروی زمینی به غزه برای ریشه‌کن کردن توانایی حماس در شلیک موشک به شهروندان خود نداشت و بهای چنین حمله ضروری به ویژه برای فلسطینی‌های ساکن غزه بسیار بالا بود.
حمایت قاطع از گنبد آهنین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در واقع این سوال را مطرح می‌کند که آیا برای تسلیحاتی مانند بمب‌های هدایت‌شونده یا هواپیماهای پیشرفته‌تر یا تانکرهای سوخت‌رسان که بیشتر برای حملات نظامی ‌دوربرد مورد نیاز خواهند بود و به عنوان سلاح‌های تهاجمی ‌شناخته می‌شوند، نیز شرایط اینگونه است؟ چنین سوالی به ذهن من خطور نمی‌کرد، اما توسط یکی از نهادهای امنیتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در سفر اخیرم به آنجا مطرح شد. پاسخ من این بود که این سیستم‌ها همچنان مورد قبول واقع خواهند شد، اما احتمالاً بحث‌های بسیار بیشتری نسبت به گذشته ایجاد خواهند کرد. حمایت از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در میان اعضای جریان اصلی دموکرات کنگره همچنان قوی است، اما گروه پیشرو در حال حاضر در حزب نفوذ و اهمیت دارد و مطمئناً اعضای آن فروش را به چالش خواهند کشید.
آیا این بدان معناست که ما یک چشم‌انداز سیاسی کاملاً جدید در مورد اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در آمریکا داریم؟ اسرائیل(رژیم صهیونیستی) قبلاً موضوعی به شدت دوحزبی بود. گرچه حمایت جمهوری‌خواهان همچنان قوی است، اما وضوح به شکاف‌هایی در حزب دموکرات وجود دارد.