loader image

جستجو

عربستان-سعودی-پرچم-نقشه

اندیشکده واشنگتن: نظرسنجی جدید صورت‌گرفته از مردم عربستان چه می‌گوید؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «واشنگتن» در یادداشت تازه خود به بررسی جزییات نظرسنجی که به‌سفارش موسسه واشنگتن از مردم عربستان صورت گرفته پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده واشنگتن در یادداشت تازه خود به‌قلم «دیوید پولاک» نوشت: از آنجایی که قدرت‌های بزرگ از نظر اهمیت با هم برابری می‌کنند، افکار عمومی عربستان همچنان به ایران دشمنی می‌ورزند، در حالی­که با اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  یا ترکیه این‌گونه نیستند.

نظرسنجی انجام شده از شهروندان عربستانی، به سفارش موسسه واشنگتن و توسط یک شرکت تجاری مستقل منطقه‌ای در نوامبر 2021، نشان می‌دهد که یک رابطه سه‌جانبه مجازی میان قدرت‌های بزرگ به لحاظ اهمیت برای این کشور وجود دارد. چین با فاصله کمی جلوتر ظاهر می‌­شود و دقیقاً نیمی از مردم روابط خوب با آن کشور را «مهم» می­‌خوانند. آمریکا و روسیه با 44 تا 45 درصد از نظر آماری نزدیک به هم ایستاده­‌اند.

نیمی از عربستانی‌ها «افزایش سرمایه‌گذاری چین در کشورهای مختلف عربی» را مثبت می‌بینند. کمتر از نیمی از آن­ها (45درصد) نیز نسبت به «افزایش اخیر فروش تسلیحات روسیه به چندین کشور عربی» تمایل نشان داده­اند.

در مورد سیاست­‌های آمریکا در خاورمیانه، دو سوم عربستانی‌­ها خروج آمریکا از افغانستان را یک امتیاز مثبت برای منطقه می­دانند. به طور مشابه، زمانی که در مورد «توافق آمریکا برای حفظ چند هزار مستشار نظامی در عراق» پرسیده شد، 73 درصد آن­ها نظر منفی دارند.

ایران یکی دیگر از موضوعات کلیدی سیاست خارجی است که دیدگاه‌های عموم عربستان در مورد آن به طور کلی ثابت و به شدت منفی است. تنها 13 درصد می­گویند که روابط خوب با ایران برای آن­ها «تا حدودی مهم» است. اکثریت (61 درصد) انتخاب «ابراهیم رئیسی» به ریاست جمهوری ایران در ژوئن گذشته را یک اتفاق منفی می­دانند.

بیشتر (71 درصد) عربستانی‌ها معتقدند هر جا که ایران مداخله کند، به اعراب محلی آسیب می‌زند و به فلسطینی‌ها کمک نمی‌کند.

در مورد اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، نگرش­های مردمی عربستان اکنون تا حدودی کمتر منفی است، اگرچه اکثریت همچنان با عادی‌­سازی به مخالفت می­پردازند.

در مورد مسائل داخلی، شهروندان عربستانی نگرانی­‌هایی بیشتر درباره فساد دارند تا شرایط کلی اقتصادی و در مورد حریم خصوصی یا آزادی‌­های فردی نگران نیستند. (56 درصد) می‌­گویند که دولت آن­ها در «کاهش سطح فساد در زندگی اقتصادی و سیاسی ما» اهمال می­‌کند. با این حال، مهم‌تر از منظر سیاست این است که سه چهارم عربستانی‌ها بر این باورند که خوب است ما مانند برخی از کشورهای عربی دیگر اعتراضات خیابانی علیه فساد نداریم.