loader image

جستجو

putin

اندیشکده واشنگتن: چگونه نابودی اتحاد جماهیر شوروی خاورمیانه را متحول کرد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «واشنگتن» در یادداشت تازه خود با اشاره به تحولات شکل‌گرفته در خاورمیانه در دوران پسا فروپاشی شوروی، به موضوع حرکت پوتین آهسته و پیوسته برای بازگرداندن روسیه به صحنه خاورمیانه پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده واشنگتن در یادداشت تازه به‌قلم «آنا بورشچسکایا» نوشت:
یکی از اولین رویارویی­های بزرگ آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی نه در اروپا، بلکه در خاورمیانه شعله­ور شد. در بهار 1946، «جوزف استالین» برای مدت کوتاهی از خروج ارتش سرخ از ایران امتناع کرد. این بحران آزمون بزرگی برای نظم نوظهور پس از جنگ جهانی دوم بود و اهداف تهاجمی و توسعه‌طلبانه اتحاد جماهیر شوروی را آشکار ساخت. پس از آن، خاورمیانه به­عنوان یک عرصه حیاتی برای رویارویی ابرقدرت­های جهانی ظاهر شد.

در واقع، روسیه پساشوروی برای مدت کوتاهی و تا حدی از خاورمیانه عقب­نشینی کرد. حرکتی غیرعادی بود، زیرا روسیه به طور کلی در بیشتر مدت حضورش به­عنوان یک کشور مستقل، منافع متعددی در منطقه داشت.

«بوریس یلتسین» -اولین رئیس­جمهور روسیه- به لحاظ دموکراتیک، ملاحظات داخلی و روابط نزدیکتر با غرب را به ویژه در اوایل دهه 1990 در اولویت قرار داد، اما به طور کلی، سیاست خارجی این کشور منسجم نبود. کرملین رویکردی عمل‌گرایانه و در عین حال پراکنده نسبت به خاورمیانه داشت که عمدتا بر تجارت و دیپلماسی متمرکز بود. روابط با ترکیه و ایران حیاتی باقی ماند. در همین حال، روسیه به برنامه هسته­ای ایران کمک کرد و به فروش تسلیحات به این کشور ادامه داد.

پوتین از زمان به قدرت رسیدن، آهسته اما پیوسته برای بازگرداندن روسیه به خاورمیانه تلاش کرد. او روابط عمل­گرایانه را با همه بازیگران اصلی منطقه دنبال کرد، حتی زمانی که در نهایت به بازیگران ضدغربی نزدیک شد.

در سال­های بعد، شکاف بین غرب و روسیه بزرگتر شد. در سخنرانی معروف پوتین پس از محاصره تروریستی مدرسه­ای در بسلان، اوستیای شمالی در سال 2004، به طور غیرمستقیم غرب را به دلیل تلاش برای تضعیف روسیه مقصر شمرد.

مداخله پوتین در سوریه در مورد چیزهای زیادی بود، اما اساساً هدف او، موضع­گیری در برابر نظم جهانی به رهبری آمریکا و جلوگیری از سرنگونی یک حکومت دیگر توسط این دولت بود. این مداخله رسما روسیه را به خاورمیانه بازگرداند.

30 سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه در خاورمیانه است تا دستاوردهای خود را حفظ و تا جایی که می­تواند برای افزایش نفوذ بدون تعهد بیش از حد تلاش کند. همانطور که آمریکا به تغییر اولویت­های خود ادامه می­دهد، روسیه فرصت­های بیشتری برای محکم­ کردن جای پای خود پیدا می­کند و حضورش قوی­تر می­شود. تاریخ به پایان نرسیده است. رقابت قدرت­های بزرگ منتظر هیچ­کس نیست و اتحاد جماهیر شوروی همچنان در حال فروپاشی است.