loader image

جستجو

U.S. President Joe Biden speaks as he participates in the virtual CEO Summit on Semiconductor and Supply Chain Resilience from the Roosevelt Room at the White House in Washington, U.S., April 12, 2021. REUTERS/Kevin Lamarque

اندیشکده کوئینسی: آمریکا نشان داد نشست دموکراسی سیاست‌هایش را تغییر نمی‌دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کوئینسی» در یادداشت خود درباره پایبندی آمریکا به حقوق بشر و ارزش‌های دموکراتیک در خاورمیانه نوشت: آمریکا نشان داد که نشست دموکراسی سیاست‌هایش را تغییر نمی‌دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده کوئینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «جیمز دورسی» نوشت: آمریکا پایبندی به حقوق بشر و ارزش‌­های دموکراتیک در خاورمیانه را به سیاستی که نشانگر جدیت و تعهد باشد، تبدیل نمی­کند.

وزارت امور خارجه در بیانیه‌­ای گفت: نشست 9 و 10 دسامبر یک دستور کار مثبت، از طریق اقدام جمعی برای تجدید دموکراسی و مقابله با بزرگترین تهدیدها را ارائه خواهد کرد. در ادامه نیز افزود که پیش از اجلاس، با کارشناسان دولتی، سازمان‌های چندجانبه و جامعه مدنی مشورت کرده است تا ایده‌های جسورانه و عملی را در مورد «دفاع از خودکامگی»، «ترویج احترام به حقوق بشر» و مبارزه با فساد ارائه کند.

از بیش از 100 کشور در کنار نمایندگان جامعه مدنی و بخش خصوصی که انتظار می­رود در این اجلاس شرکت کنند، تنها اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در خاورمیانه است و هشت کشور شامل اکثریت مسلمان می­شوند.

جو بایدن، رقابت بین دموکراسی و استبداد را به ستون سیاست دولت خود تبدیل کرده و آن را در مرکز اصلی نبرد با چین قرار داده است.

بایدن گفت: «ما خود را در یک رقابت با خودکامگان، دولت‌های مستبد در سرتاسر جهان می­بینیم و آیا دموکراسی‌ها می‌توانند در قرن بیست و یکم با آن‌ها رقابت کنند یا خیر.»

با این حال، اظهارات اخیر پنتاگون و یکی از مقامات کاخ سفید حاکی از آن است که، علیرغم این سخنان، سیاست خاورمیانه‌­ای آمریکا پیرو حمایت طولانی­‌مدت از حکومت خودکامه منطقه است، با این اعتقاد که ثبات را تضمین می­کند.

کشورهایی مانند عربستان و امارات برنامه‌ها و سیاست‌هایی را تدوین کرده‌اند که با اصلاحات اقتصادی و اجتماعی ضمن سرکوب آزادی‌های سیاسی، خواسته‌های جوانان را برآورده می‌کند.

به نظر می­رسد که آمریکا بر موفقیت آن اصلاحات و تلاش­های منطقه­ای برای مدیریت درگیری‌­ها به گونه‌­ای که از کنترل خارج نشوند، سرمایه‌­گذاری می­کند.

آمریکا سیاستی را اتخاذ می­کند که با دفاع از حقوق بشر و دموکراسی فاصله زیادی دارد. سیاستی که با حمایت چین و روسیه از خودکامگی خاورمیانه، تفاوتی ندارد. ارجاعات مستمر عمومی و خصوصی آمریکا به حقوق بشر و ارزش­‌های دموکراتیک و محدودکردن فروش اسلحه، اساسا چیزی را تغییر نمی­دهد.

در مقابله با شورش سودان که در سال 2019 باعث سرنگونی عمر البشیر و کودتای نظامی در اکتبر شد، دولت ترامپ و بایدن هر دو به عربستان، امارات، مصر و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) روی آوردند.

«برت مک‌گورک» -هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه- بلافاصله پس از نشست امنیتی در بحرین که مقامات سراسر جهان را گرد هم می‌آورد، در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرد.

وی گفت که آمریکا عبرت گرفته است و «به اصول اولیه باز می­گردد» و بر «اصل ایجاد، حفظ و تقویت مشارکت­‌ها و اتحادهای خود» در خاورمیانه تمرکز خواهد کرد.

«استیون ای. کوک» -کارشناس شورای روابط خارجی- گفت: «به جای استفاده از قدرت آمریکا برای بازسازی منطقه، سیاست­گذاران باید هدف واقعی­تر ایجاد و حفظ ثبات را بپذیرند.»

او در ادامه گفت که سیاست واقع­بینانه آمریکا در خاورمیانه شامل مهار ایران، تجهیز مجدد مبارزه با تروریسم، کاهش اثرات جانبی نامطلوب آن، سازماندهی استقرار نظامی برای تاکید بر حفاظت از خطوط دریایی و کاهش مقیاس روابط آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) است.

جورج دبلیو بوش و مشاور امنیت ملی آن زمان، دو دهه پیش اذعان کردند که خشونت­‌های جهادی و حملات 11 سپتامبر تا حدی نتیجه شکست آمریکا در دفاع از ارزش­‌های خود بوده است.

نه تنها خاورمیانه و خودکامگی­‌های دیگر مناطق، بلکه آمریکا و اروپا هم بهای آن را می‌­پردازند. امتناع آن‌ها از ادغام آرمان‌ها و ارزش‌های رفیعشان در سیاست‌های مؤثر در داخل کشور در زمینه‌­های نژادی، اجتماعی و اقتصادی داخلی و احساسات ضد مهاجرتی منعکس می‌­شود که تهدیدی برای از هم پاشیدن تار و پود دموکراسی است.

واکنش شدید به‌­معنای ظهور نیروهای انزواطلب، مقتدر، بیگانه‌­هراس، نژادپرست و توطئه­‌گر است که ارزش­‌هایی را که حقوق بشر و دموکراسی در آن­ها ریشه دارد، به چالش می­کشند.

این سؤال پیش می‌­آید که آیا بهتر نبود زمان، انرژی و پول سرمایه‌گذاری شده در اجلاس سران دموکراسی صرف رفع مشکلات در داخل کشور می­شد؟

«ابراهیم رئیسی» در سپتامبر گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «سیستم هژمونیک آمریکا در داخل و خارج از کشور هیچ اعتباری ندارد.»