loader image

جستجو

نفوذ امریکا

اندیشکده کوئینسی: نتایج نظرسنجی از آمریکایی‌ها در مورد 12 عامل مهم در حفظ نفوذ آمریکا در سراسر جهان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کوئینسی» در یادداشت تازه خود با اشاره به آخرین نظرسنجی دوسالانه افکار عمومی آمریکا که توسط شورای شیکاگو صورت گرفت، به موضوع اولویت‌های مردم این کشور در این نظرسنجی پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده کوئینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «جیم لوب» نوشت: طبق آخرین نظرسنجی دوسالانه افکار عمومی که روز پنجشنبه توسط شورای شیکاگو در امور جهانی منتشر شد، اکثر آمریکایی‌ها معتقدند که ادامه نفوذ واشنگتن در امور بینالمللی بیشتر به تقویت نهادهای داخلی و فرهنگ مدنی بستگی دارد تا حفظ برتری نظامی جهانی.

در پاسخ به سؤال مطرح شده در مورد اهمیت 12 عاملی که به حفظ نفوذ آمریکا در سراسر جهان کمک می‌کند، 73 درصد از پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی، «بهبود آموزش عمومی» را «بسیار مهم» بیان کرده بودند. پس از آن «تقویت دموکراسی در داخل» (با 70 درصد) و «حفظ قدرت اقتصادی آمریکا» (با 66 درصد)، هر سه بیش از «حفظ برتری نظامی این کشور» (57 درصد) رأی آورده بودند.

گزینه‌هایی چون «جلوگیری از خشونت سیاسی مانند شورش 6 ژانویه»، «کاهش تبعیض نژادی در آمریکا» و «کاهش نابرابری اقتصادی در این کشور» با حدود 50 درصد آراء از نظر مخاطبان، موارد مهم بعدی بودند.

علیرغم اولویت ظاهری که به مسائل داخلی به عنوان بهترین راه برای حفظ نفوذ آمریکا داده می‌شود، اکثریت پاسخ‌دهندگان اظهار کردند که عموماً از وضعیت کنونی استقرار ارتش این کشور در سراسر جهان، از جمله تعهدات پایگاه‌های موجود به منظور دفاع از متحدان آمریکا در اروپا و شمال شرق آسیا، راضی هستند.

و برای اولین بار از زمان طرح این سؤال در سال 1982، اکثریت (52 درصد) پاسخ‌دهندگان گفتند که از اعزام نیروهای آمریکایی برای دفاع از تایوان در برابر حمله چین حمایت می‌کنند.

در واقع، تندرو‌های ضد پکن به احتمال زیاد چند مورد از نتایج این گزارش را تأیید می‌کنند؛ یکی از قابل‌توجه‌‌‌ترین موارد برای آن‌ها این تصور بود که اکثریت قاطع پاسخ‌دهندگان معتقد بودند که پکن یا از نظر اقتصادی و یا نظامی با آمریکا برابر بوده یا از این کشور پیشی گرفته است. با اعلام نتایج مشخص شد که 40 درصد بر این باور بودند که اقتصاد چین از آمریکا قویتر است، در حالی که 31 درصد گفتند که این دو اقتصاد «تقریباً برابر» هستند. (بانک جهانی گزارش داد که تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال 2020 به حدود 21 تریلیون دلار رسید که حدود 25 درصد بیشتر از چین است.)

و در حالی که 46 درصد از پاسخ‌دهندگان موافق این موضوع بودند که واشنگتن هنوز از نظر نظامی برتر است، 35 درصد گفته‌اند که قدرت نظامی دو کشور تقریباً برابر است. با این وجود، شمار پاسخ‌دهندگانی که ادعا کردند چین از نظر هزینه‌های نظامی با آمریکا در یک سطح بوده و یا از این کشور پیشی گرفته است، به نسبت درصد افراد مشابه در نظرسنجی دو سال پیش این مؤسسه، 12 درصد افزایش داشته است.

و گرچه به طور کلی شمار زیادی از پاسخ‌دهندگان (68 درصد، بالاترین سطح از زمان طرح این سؤال از سوی شورا) گفتند که تجارت خارجی و جهانی شدن «عمدتاً برای آمریکا مفید است»، اما اکثریت 58 درصدی گفتند که تجارت این کشور با چین بیشتر باعث تضعیف امنیت ملی آمریکا می‌شود تا تقویت آن. اما دو سال پیش، دو سوم پاسخ‌دهندگان با این پیشنهاد که امنیت ملی آمریکا از طریق تجارت با چین تقویت می‌شود، موافق بودند. و اکثریت 62 درصد اظهار داشتند که از افزایش تعرفه بر کالاهای چینی حتی در صورت بالا رفتن قیمت در آمریکا، حمایت می‌کنند.

با این حال، در بین 14 هدف سیاست خارجی که از پاسخ‌دهندگان خواسته شد آن‌ها را طبق درجه اهمیت طبقه‌بندی کنند، «محدود کردن نفوذ چین در سراسر جهان» نسبتاً ضعیف ارزیابی شد. در حالی که نیمی از پاسخ‌دهندگان «محدود کردن نفوذ چین» را «بسیار مهم» دانسته‌اند، «جلوگیری از حملات سایبری» (83 درصد)، «حفاظت از مشاغل کارگران آمریکایی» (79 درصد) و «جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای» (75 درصد) از موارد مهم بعدی بودند. «مبارزه با تروریسم بین‌المللی» و «پیشگیری و مقابله با همه‌گیری کرونا» (هر کدام 66 درصد)، و «محدود کردن تغییرات آب و هوایی» (54 درصد)، همه به عنوان اولویت‌ها امتیاز بیشتری کسب کردند. در بین 14 هدف ذکر شده، آن‌هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفتند «حفاظت از کشورهای ضعیف تر در برابر تجاوز خارجی» (32 درصد) و «کمک به ایجاد شکل دموکراتیک حکومت برای سایر کشورها» (18 درصد) بود.