loader image

جستجو

جنگ یمن حمایت امریکا از عربستان

اندیشکده کوئینسی: پایان حمایت آمریکا از عربستان یعنی پایان جنگ در یمن

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده«کوئینسی» در یادداشت تازه خود با اشاره به اینکه دولت بایدن وعده خود مبنی بر پایان ‌دادن به همدستی آمریکا در جنگ یمن را زیر پا گذاشته است و آمریکا همچنان درگیر این جنگ بوده، تاکید کرد که عربستان بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند به جنگ ادامه بدهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده کوئینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «مارکوس استنلی» نوشت: سناتور سندرز و مارکی می‌خواهند همه کمک‌ها به عربستان را قطع کنند. اما آیا تلاش‌های آن‌ها برای عبور از «لایحه اختیارات دفاع ملی» به سرانجام می‌رسد؟
تقریباً سه سال پس از رأی‌گیری کنگره در سال 2019 برای پایان‌دادن به مشارکت آمریکا با سعودی‌ها در یمن، و تقریباً یک سال بعد از روی کار آمدن جو بایدن و وعده او برای پایان‌دادن به جنگ، درگیری در یمن و فاجعه انسانی آن همچنان ادامه دارد.
 بر اساس گزارش سازمان ملل، حدود 2.3 میلیون کودک زیر پنج سال یمنی به دلیل درگیری‌ها از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند و هر روز دست کم چهار کودک بر اثر خشونت کشته می‌شوند. دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل، درگیری یمن را بدترین بحران انسانی در جهان معرفی کرده است که ده‌ها میلیون نفر را در معرض خطر گرسنگی قرار داده است. علاوه بر این، یمن کمتر از یک سوم از کمک‌های لازم جهت زنده نگه داشتن مردمش را دریافت کرده است.
بحث فعلی در مورد قانون مجوز دفاع ملی، به کنگره فرصتی حیاتی برای پایان‌دادن به همدستی آمریکا در این جنگ ارائه می‌دهد.
امروزه حمله عربستان به یمن بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند به طور موثر ادامه یابد. عملیات بمباران سعودی‌ها و محاصره ویرانگر سوخت و مواد غذایی ارسالی به یمن، بدون کمک لجستیکی آمریکا به نیروی هوایی عربستان نمی‌تواند ادامه پیدا کند. کنگره با به رسمیت شناختن همدستی آمریکا در جنگ و هزینه‌های انسانی وحشتناک آن، چندین بار اقدام به محدود کردن یا پایان دادن به حمایت کشورشان از فعالیت‌های نظامی‌ عربستان در یمن کرده است. اخیراً، در سال 2019 کنگره قطعنامه مشترکی برای پایان‌دادن به مشارکت آمریکا در جنگ یمن تصویب کرد که توسط دونالد ترامپ وتو شد.
در ماه فوریه سال 2021، بلافاصله پس از روی کار آمدن بایدن، او اعلام کرد که به حمایت از «عملیات تهاجمی» سعودی‌ها در یمن پایان می‌دهد. متأسفانه معنای واقعی این بیانیه مبهم بوده است، زیرا حملات هوایی عربستان در یمن ادامه یافته است. بر اساس داده‌هایی از یمن، نیروی هوایی عربستان در سال جاری بیش از 1 هزار بمباران در یمن انجام داده است. تحریم نفت و مواد غذایی حیاتی توسط عربستان نیز ادامه دارد. آخرین داده‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که واردات سوخت به یمن به کمترین میزان خود از سال 2020 رسیده است، در حالی که واردات مواد غذایی کمی افزایش یافته است. تحریم واردات سوخت به رهبری عربستان، محرک اصلی این بحران اقتصادی است که نیازهای اساسی را غیرقابل تحمل، و مراقبت‌های پزشکی را فلج می‌کند.
«بروس ریدل» -کارشناس مؤسسه بروکینگز و کارشناس ‌شورای امنیت ملی- و «آنل شلین» -از مؤسسه کوئینسی- با بررسی شواهد اخیر، به این نتیجه رسیدند که دولت بایدن وعده خود مبنی بر پایان ‌دادن به همدستی آمریکا در جنگ یمن را زیر پا گذاشته است و آمریکا همچنان درگیر این جنگ بوده، و در نبرد بیهوده و فاجعه‌بار سعودی‌ها دخیل است.
تلاش‌های قبلی کنگره برای تحت فشار قرار دادن دولت بایدن شکست خورده است. این تلاش‌ها شامل نامه 76 عضو مجلس نمایندگان در ماه آوریل است که از دولت خواسته شده بود تا از «همه اهرم‌های فشار موجود» برای وادار کردن سعودی‌ها به رفع محاصره یمن استفاده کند.
«لایحه اختیارات دفاع ملی» فعلی شامل چندین مفاد بالقوه است که مدعی رسیدگی به موضوع یمن است، اما تنها اصلاحیه‌ای که سناتور مارکی و سندرز در سنا ارائه کردند، به طور قاطع به مشارکت آمریکا در جنگ پایان می‌دهد.
پایان‌دادن به مشارکت آمریکا با عربستان در جنگ یمن احتمالاً سعودی‌ها را مجبور خواهد کرد که به طور کامل به کارزار نظامی ‌ویرانگر خود پایان دهند. واگذاری اختیار آن به قوه مجریه به وضوح کارساز نخواهد بود.