loader image

جستجو

156528101

اندیشکده کوئینسی: چگونه آمریکا و چین می­توانند مسابقه تسلیحاتی خود را متوقف کنند؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کوئینسی» در یادداشت تازه خود بر این موضوع تاکید کرد که آمریکا و چین باید قبل از رسیدن به نقطه‌ بی‌بازگشت رقابت تسلیحات هسته‌ای، نشان دهند که مایلند در رابطه با همکاری‌های هسته‌ای چیزی بیش از صحبت ساده ارائه نمایند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده کوئینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «یاسمین اونز» نوشت: ماه گذشته، بایدن و شی جین پینگ در مورد تنش­‌های فزاینده بین آمریکا و چین و چگونگی بهبود آن صحبت کردند. بایدن تاکید کرد که رقابت منجر به درگیری نشود و راهی برای ارتباط باقی مانده باشد، در حالی که  شی خاطرنشان کرد که برای موفقیت باید «احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌­آمیز و همکاری برد-برد» وجود داشته باشد. هر دو رئیس­‌جمهور همچنین تمایل خود را برای مشارکت در بحث تسلیحات هسته­‌ا‌‌‌ی ابراز کردند.

بایدن و شی هر دو درست می­‌گویند. آنچه دولت­‌های آمریکا و چین باید روی آن متمرکز شوند، افزایش ارتباطات، همکاری و در نهایت اعتماد به منظور حل و فصل تنش‌­های فزاینده موجود بین دو قدرت است.

در عوض، راه‌حل این مشکل هم برای واشنگتن و هم برای پکن، صرف پول و منابع بیشتر برای افزایش و نوسازی زرادخانه‌های هسته‌‌ای خود بوده است. چندین میدان سیلوی موشکی در سراسر چشم‌انداز چین کشف شده‌اند، و پس از آزمایش موشک‌های مافوق صوت این کشور که به «لحظه اسپوتنیک» تشبیه شده بودند، وحشت حاکم شد. در همین حال، آمریکا مشغول تخصیص مبالغ بی­پایان پول برای ارتقای سلاح­های خود بوده است.

در طول جنگ سرد، آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی همان اشتباه را در اولویت دادن به تقویت نظامی مرتکب شدند که شکاف فزاینده بین دو ابرقدرت جهانی را پر نکرد، بلکه جهان را در آستانه نابودی قرار داد. اکنون، آمریکا و چین باید از قلدری و رهبری ریاکارانه دست بردارند.

وقتی دولت چین از مذاکره با آمریکا خارج از محیط‌‌‌‌­های چندجانبه مانند سازمان ملل امتناع می­‌ورزد، نمی­تواند ادعا کند که تلاش­‌های سازنده­ای برای کاهش تهدید هسته‌­ای انجام می­دهد.

قبل از اینکه دوباره در پرتگاه جنگ هسته­‌ای قرار بگیریم (اگر روابط آمریکا و چین به روند نزولی خود ادامه دهد) باید راه‌­حل‌­های جایگزینی برای مقابله با نفوذ فزاینده چین پیدا کنیم.

امروز، هردو کشور مسیر مشابهی را به سمت یک مسابقه تسلیحاتی به سبک جنگ سرد دنبال می­کنند. قبل از رسیدن به نقطه‌ای بی‌بازگشت، دو طرف باید نشان دهند که مایلند در رابطه با همکاری‌های هسته‌ای چیزی بیش از صحبت ساده ارائه نمایند.

استفاده از گروه­‌های ثبات استراتژیک که بین آمریکا و روسیه در ماه سپتامبر اجرا شد، می­تواند شروع خوبی برای تعامل معنادار در مورد کنترل تسلیحات هسته­‌ای باشد.