loader image

جستجو

بمباران ایراان

اندیشکده کویینسی: چرا حمله نظامی به ایران ایده بدی است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت تازه خود هر گونه حمله نظامی به ایران را دارای پیامدهای ناخوشایند با دامنه گسترده دانست.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده کویینسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «آنل شلین» و «بروس ریدل» نوشت: در حالی که مذاکرات برجام امیدوارکننده به نظر نم‌ی­رسد، اسرائیل (رژیم صهیونیستی) بایدن را تحت فشار قرار می­‌دهد تا به گزینه نظامی روی آورد که فقط اوضاع را بدتر می‌­کند.

بنابر گزارش‌­ها، مقامات اسرائیلی در واشنگتن روز پنجشنبه از آمریکا خواسته­‌اند تا حملاتی را علیه اهداف ایرانی انجام دهد که این امر تشدید بی­‌سابقه خصومت­‌ها را به همراه خواهد داشت. «بنی گانتس» -وزیر دفاع- و «دیوید بارنیا» -رئیس موساد- دولت بایدن را تحت فشار قرار دادند تا با اقدامی نظامی ایران را وادار نماید که «موضع خود را در میز مذاکره نرم کند.»

مذاکرات در وین پیشرفت چندانی نداشته و رویکرد آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در قبال ایران نمونه‌­ای از روش شکست­ خورده این دو کشور است. آن­ها بر این باورند که فشار و خشم بیشتر بر تهران باعث تسلیم آن می­شود، درحالی­که ممکن است پاسخی نظامی از آن دریافت کنند.

اسرائیل (رژیم صهیونیستی) می­گوید که تحت یک تهدید فزاینده وخیم قرار دارد و هرتزوگ تاکید می­کند: «اگر جامعه بین‌­المللی موضع قاطعانه‌‌­ای در این زمینه اتخاذ نکند، اسرائیل (رژیم صهیونیستی) این کار را خواهد کرد و از خود محافظت می­کند.» با این حال، اگر ترامپ در توافق باقی می­‌ماند، یا بایدن پس از روی کار آمدن، به سرعت به آن ملحق می­شد، نه اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و نه آمریکا در این موقعیت قرار نمی­گرفتند.

«اسحاق بن اسرائیل»، ژنرال بازنشسته اسرائیلی به بلومبرگ گفت: «تلاش­‌های نتانیاهو جهت متقاعد کردن دولت ترامپ برای خروج از توافق هسته­‌ای بدترین اشتباه استراتژیک در تاریخ اسرائیل  (رژیم صهیونیستی) بوده است.» بن اسرائیل با این بیانیه اعتراف کرد که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) با فشار بر ترامپ برای نادیده گرفتن برجام، امنیت خود و آمریکا را تضعیف کرد، زیرا هر دو کشور منافع مشترکی در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته­‌ای دارند. چنین رفتاری از طرف یک متحد، غیرقابل قبول است. متأسفانه، «نفتالی بنت»  -نخست­وزیر کنونی اسرائیل (رژیم صهیونیستی)-  تقریباً موضعی مشابه رقیب سیاسی و سلف خود، بنیامین نتانیاهو، در قبال ایران اتخاذ می­کند.

اگر دولت بایدن توصیه اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را بپذیرد، یا به احتمال زیاد، اگر دولت یهود حملاتی را انجام دهد که واکنش ایران را برانگیزد و واشنگتن وارد درگیری شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

حمله نظامی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به ایران احتمالاً آغازگر درگیری‌ای خواهد بود که کشورهای همسایه را در هر دو طرف به دنبال خود می­کشاند. حزب­الله هزاران راکت، موشک و پهپاد را به سمت حیفا، تل آویو و سایر اهداف پرتاب خواهد کرد. حماس نیز ممکن است به درگیری بپیوندد. ایران یا شرکای عراقی و یمنی می­توانند مانند گذشته به عربستان حمله کنند. آن­ها همچنین ممکن است حملات خود را گسترش دهند تا بحرین و امارات را با توجه به روابط عادی آن­ها با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در برگیرند. عمان، کویت و قطر که تمایل به حفظ روابط با ایران و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا دارند، تحت فشار قرار خواهند گرفت تا طرفی را انتخاب کنند، تصمیمی که آن­ها را در معرض حمله دشمنان جدید خود قرار می­دهد. با توجه به فشار شدید مردمی برای شکستن معاهده صلح با اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، اردن در تنگنا قرار خواهد گرفت.

در صورت تشدید جنگ، آمریکا مجبور به حمله و تلاش برای گرفتن خاک ایران می­شود. ایران قبلاً چندین دهه در برابر تحریم­های آمریکا از جمله «فشار حداکثری» مقاومت کرده است. در واقع، حتی قبل از خروج ترامپ از توافق، امیدهای ایرانیان برای رونق اقتصادی از بین رفت، زیرا بسیاری از تحریم‌ها باقی ماندند و انواع بیشتری اضافه شد.

این اولین بار نیست که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) نسبت به ایران ابراز وحشت می­کند و همچنین تنش­ها بالا می­گیرد. با این حال، در برخی مواقع، رویارویی نظامی محتمل است. تهران به خوبی می‌داند که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) زرادخانه هسته‌ای خود را با قابلیت حمل سلاح توسط هواپیماهای ساخت آمریکا، موشک‌های الهام گرفته از فرانسه و زیردریایی‌های ساخت آلمان دارد.

مقامات آمریکایی باید از وارد شدن به بن‌بستی با تنها دو گزینه، انجام هیچ کاری یا جنگ، اجتناب کنند. پیام واشنگتن به تل آویو باید روشن باشد که حمله اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به ایران یا اهداف آن پیامدهای منفی برای روابط آمریکا و دولت یهود خواهد داشت.