loader image

جستجو

Sanctions on Iran are an experience for Russia

انرژی اینتلیجنس: تحریم‌های ایران تجربه‌ای برای روسیه است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «انرژی اینتلیجنس» نوشت: در صورت تحریم غرب بر واردات نفت و گاز روسیه، این کشور می­‌تواند ایران را الگوی خود قرار داده و از متحدش چین بخواهد که خریدهایش را افزایش دهد

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌وبگاه انرژی اینتلیجنس در یادداشت تازه خود به‌قلم «پائول سامسون» و «جیمی کوچا» نوشت: تحریم­‌های غرب در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، منجر به آسیب رسیدن به این کشور و صادرات نفت و گاز آن نمی­شود.

و از طرفی، تصمیم آمریکا و متحدان اروپایی این کشور بر آن بوده است که مانع استفاده روسیه از سوئیفت، بزرگترین سامانه ارتباطات مالی بین بانکی جهان نشوند.

در ارزیابی تأثیر تحریم‌های اعمال شده بر روسیه، لازم است تا مدت زمان اعمال تحریم­های غرب بر اقتصاد ایران را به یاد آورد. و تهران با تحریم‌های مستقیم اعمال‌شده بر بخش نفت خود مواجه و درنهایت، از دستیابی به سوئیفت محروم شد.

در سال 2012، واشنگتن و اتحادیه اروپا بر سر اعمال مجموعه جدیدی از تحریم­ها علیه ایران با هدف محدود کردن برنامه غنی­سازی اورانیوم این کشور، به توافق رسیدند.

اقدامات انجام شده شامل قرار دادن شرکت ملی نفت ایران در لیست سیاه، تحریم واردات نفت جمهوری اسلامی و حذف بانک­های ایرانی از سیستم سوئیفت بود.

اما آمریکا مجبور شد متحدان خود در اتحادیه اروپا را به شدت تحت فشار قرار دهد تا ایران را از دسترسی به سوئیفت محروم کند، که تبادل بیش از 15 میلیارد پیام بین بانک‌ها را در سال گذشته تسهیل و نقش مهمی در تجارت بین‌المللی ایفا کرد.

حتی قبل از اجرایی شدن تحریم‌ها، آمریکا اکثر بانک‌های تجاری را وادار به قطع روابط با ایران کرده بود و به وضوح نشان داد که در صورت عدم رعایت قوانین، می‌توانند از سیستم بانکی جهانی خارج شوند.

حتی بانک‌های آسیایی از جمله مالزی و ژاپن نیز در این راستا قرار گرفتند.

پیش از سال 2012، ایران حدود 2.5 میلیون بشکه در روز نفت به اروپا و آسیا صادر می­کرد.

اما حتی پس از شروع تحریم‌های سخت و جدید، به دلیل تمایل چین برای ادامه خرید، ایران همچنان می‌توانست نفت خود را به فروش رساند.

حتی در حال حاضر، با نظارت ماهواره‌های آمریکایی و اسرائیلی بر حرکت نفتکش‌ها در اطراف پایانه‌های صادراتی‌اش، ایران به ارسال نفت به چین ادامه می‌دهد.

به دلیل سابقه ایران، «ولادیمیر پوتین» احتمالاً نگران چشم­انداز تحریم­های اضافی نیست، و مطمئن است که اجماع برای جلوگیری از دسترسی روسیه به سوئیفت بسیار بعید است، گرچه چنین اقدامی می­تواند به این کشور آسیب وارد کند.

منبعی در یکی از بانک‌های بزرگ روسیه می‌گوید: «تحریم سوئیفت باعث ایجاد انواع مشکلات می‌شود. اما اتحادیه اروپا به گاز روسیه نیاز مفرط دارد و آمریکا می­خواهد رانندگان را راضی نگه دارد، بنابراین دست آن­ها بسته است.»

از زمان آغاز تهاجم، گزارش‌هایی وجود دارد که خبر از مشکلات خریداران نفت روسیه در تامین اعتبار اسنادی را می­دهد و تاجران در خاور دور محموله‌ها را رد کرده‌اند. اما منابع می­گویند که چنین اشکالاتی احتمالا موقتی­ است.

یکی از تاجران ارشد اروپایی می­گوید: «اگر واردات نفت و گاز روسیه را تحریم کنید، هرج و مرج پیش خواهد آمد، اما چنین اتفاقی نخواهد افتاد. نفت به هر طریقی به جریان خود ادامه می­دهد.»

برخی از تولیدکنندگان روسی مانند «روس­نفت» و «سورگوت‌نفته‌گس» بیشتر نفت خود را از طریق مناقصه به ترکیبی از شرکت‌های بزرگ غربی از جمله شل و توتال انرژی و شرکت­های تجاری شامل ویتول، گانوور و ترافیگورا می­فروشند.

یکی دیگر از منابع تجاری اروپایی می‌گوید: «اگر شرکت‌های بزرگ دچار سردرگمی شوند، معامله‌گران فقط وارد عمل شده و ریسک می‌کنند.»

اما بازرگانان باید به دقت به چگونگی تحول تحریم‌ها در هفته‌ها و ماه‌های آینده توجه داشته باشند تا از مطابقت آن­ها با قوانین اطمینان حاصل کنند.

یک وکیل غربی متخصص در مسائل تحریم، بیان می­کند: «آن­ها باید نه تنها طرف مقابل خود، بلکه بانک­های درگیر در زنجیره پرداخت را نیز بررسی کنند تا مطمئن شوند که مسدودسازی دارایی­‌ها یا سایر محدودیت­‌ها را نقض نمی­‌کنند.»

و در صورت وقوع بدترین سناریو برای مسکو یعنی تحریم غرب بر واردات نفت و گاز روسیه، این کشور می­تواند ایران را الگوی خود قرار داده و از متحدش چین بخواهد که خریدهایش را افزایش دهد.