loader image

جستجو

The goals of the US-EU nuclear agreement are wrong

گیت استون:
اهداف توافق هسته‌ای اشتباه است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «گیت استون» در مقاله‌ای با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا برای از دست ندادن سایر روابط اقتصادی و تجارت خود با ایران، خواهان توافق هسته‌ای است، نوشت: هدف هر توافق هسته‌ای با ایران باید در راستای توقف کامل و دائمی از دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای باشد، نه این‌که به برنامه هسته‌ای این کشور کمک کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ موسسه گیت استون در مقاله‌ تازه خود به‌قلم «مجید رفیع‌زاده» نوشت: اتحادیه اروپا تا حدی خواهان این توافق است تا بتواند از حکومت ایران نفت و گاز بخرد. همچنین به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا برای از دست ندادن سایر روابط اقتصادی و تجارت خود با حاکمان ایران، خواهان توافق هسته‌ای است.

با وجود تحریم‌های آمریکا، کشورهای اروپایی همچنان با ایران تجارت می‌کنند. دولت بایدن هنوز آن‌ها را برای پاسخ‌گویی درباره این مورد نخواسته است.

با دستیابی به توافق هسته‌ای، دولت بایدن ممکن است فکر کند که می‌تواند مدعی دستاورد سیاست خارجی و پیروزی سیاسی باشد، همان‌طور که دولت اوباما انجام داد، با استدلال به دروغ که در نهایت برنامه هسته‌ای ایران را مهار کرده و از قدرت گرفتن جمهوری اسلامی جلوگیری کرده است.

با این حال، پس از توافق هسته‌ای سال 2015، روحانیان حاکم بر قدرت در ایران، نه تنها مشروعیت جهانی تازه‌ای دریافت کردند، بلکه رفع تحریم‌ها همچنین میلیاردها دلار درآمد برای نهاد نظامی ایران از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به همراه داشت.

ایران از این درآمدها برای گسترش نفوذ خود در سراسر منطقه، به ویژه در سوریه، یمن، لبنان و عراق استفاده کرد.

هدف هر توافق هسته‌ای با ایران باید در راستای توقف کامل و دائمی از دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای باشد، نه این‌که به برنامه هسته‌ای این کشور کمک کند.

با این وجود، به نظر می‌رسد که دولت بایدن و اتحادیه اروپا انگیزه‌های دیگری از این توافق دارند. اتحادیه اروپا می‌خواهد از ایران نفت و گاز بخرد.

«جوزپ بورل» -مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- به طرز شگفت‌انگیزی در فایننشال تایمز به این حقیقت اذعان کرد.

در همین حال، دولت بایدن تمام سرمایه سیاسی خود را برای احیای توافق فاجعه بار هسته‌ای اوباما سرمایه‌گذاری کرده‌است که به ایران اجازه می‌دهد تا سلاح‌های هسته‌ای و موشک داشته باشند.

در حال حاضر، بر اساس نظرسنجی‌ها، اکثریت مردم آمریکا با مدیریت جو بایدن در امور خارجی موافق نیستند. با دستیابی به توافق هسته‌ای، دولت بایدن ممکن است فکر کند که می‌تواند مانند دولت اوباما مدعی دستاورد سیاست خارجی و پیروزی سیاسی باشد.