loader image

جستجو

Saudi Arabia's Crown Prince Mohammed bin Salman (L) meets with US Secretary of State Antony Blinken in Jeddah in Jeddah, Saudi Arabia June 7, 2023. Amer Hilabi/Pool via REUTERS

تایمز اسرائیل:
اهداف سفر بلینکن به عربستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «تایمز اسرائیل» در گزارش تازه خود با اشاره به سفر وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض،  به بررسی اهداف سفر بلینکن به عربستان پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه تایمز اسرائیل در گزارش تازه خود نوشت: «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه آمریکا- سه‌شنبه وارد عربستان شد تا روابط تیره را با این پادشاهی نفت‌خیز تقویت کند، زیرا این متحد دیرینه آمریکا در حال برقراری روابط نزدیک‌تری با رقبای واشنگتن است.

سفر سه‌روزه بلینکن همچنین بر تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها در سودان و یمن، مبارزه مشترک علیه گروه داعش و روابط جهان عرب با اسرائیل متمرکز خواهد بود.

بلینکن عصر سه‌شنبه با محمد بن سلمان ولیعهد ‌‌عربستان دیدار و وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد این دو مقام درباره «تعهد مشترک خود برای پیشبرد ثبات، امنیت و رفاه در سراسر غرب‌آسیا و فراتر از آن» گفت‌وگو کردند.

بلینکن چهارشنبه برای حضور نشست شورای همکاری خلیج‌فارس به ریاض پایتخت ‌‌عربستان خواهد رفت. سفر او در زمانی انجام می‌شود که ائتلاف‌ها در منطقه غرب‌آسیا به‌سرعت در حال تغییر هستند.

این موضوع حول محور گشایش با میانجیگری چین بین ‌‌عربستان و ایران در ماه مارس متمرکز است.

یک تغییر مهم دیگر شامل این موضوع می‌شود بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه ماه گذشته برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ داخلی 12 ساله که در آن دولت او از سوی روسیه و ایران حمایت می‌شود ، به نشست اتحادیه عرب دعوت شد.

«دانیل بنیم» -یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا- که بر مسائل شبه‌جزیره عربستان کار می‌کند، پیش از سفر بلینکن به ‌‌عربستان در سخنانی اعلام کرد: کار زیادی داریم که در تلاش برای انجام آن‌ها هستیم.

او همچنین گفت: ما بر روی یک دستور کار مثبت و کارهای بزرگی که کشورهای ما می‌توانند با یکدیگر انجام دهند، متمرکز شده‌ایم.

این همچنین نخستین سفر بلینکن به ‌‌عربستان پس از احیای روابط دیپلماتیک این پادشاهی با ایران محسوب می‌شود که غرب آن را به دلیل فعالیت‌های مناقشه‌برانگیز هسته‌ای و دخالت در درگیری‌های منطقه‌ای یک کشور منحوس قلمداد می‌کند.

آمریکا از توافقی که در چین به امضا رسید محتاطانه حمایت می‌کند. چین در حال افزایش قدرت خود می‌باشد و به منطقه غرب‌آسیا نفوذ کرده است.

روابط آمریکا و ‌‌عربستان که طی چندین دهه بر بخش‌های انرژی و دفاعی متمرکزشده بود، به دلیل قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سال 2018 توسط عوامل سعودی در کنسولگری این پادشاهی در استانبول به‌شدت تیره شد.

واشنگتن همچنین از زمانی که ‌‌عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان از کمک به کاهش سرسام‌آور قیمت انرژی، در پی حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته خودداری کرد، از این کشور ناامید شده است.