loader image

جستجو

The importance of the American air attack on Iranian forces in Syria

جروزالم پست:
اهمیت حمله هوایی آمریکا به نیروهای ایرانی در سوریه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت خود به بررسی موضوع اهمیت حمله هوایی آمریکا به نیروهای ایرانی در سوریه، پرداخت.

فهرست مطالب

به گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: نیروهای آمریکا روز سه‌شنبه در حملات هوایی، گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مورد هدف قرار دادند.

این حمله هوایی مهم است، زیرا آمریکا به ندرت ده‌ها حمله‌ای را تلافی کرده که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا نیروهای نیابتی آن طی چند سال گذشته علیه نیروهای این کشور انجام شده‌ بودند.

انتظار می‌رفت که دولت بایدن از زمان بر سر کار آمدن موضع دولت قبلی را کاهش دهد. دولت بایدن تحریم‌های حوثی‌ها را لغو کرد، اما تحریم‌های سپاه پاسداران را تاکنون حفظ نموده است.

ایران می‌خواهد با پول گرفتن از غرب باج‌خواهی کند و حق دست‌اندازی بر لبنان، عراق، سوریه و یمن را داشته باشد تا از این کشورها برای حمله به همسایگان‌شان مثل اسرائیل استفاده کند. این موضوعی محرمانه یا صرف گمانه‌زنی نیست و ایران آشکارا هر آنچه در ذهن دارد را بر زبان می‌آورد.

وضعیتی به وجود آمده که ایران تصور می‌کند مصون از مجازات است. بنا بر گزارش‌ها، ده‌ها حمله از اکتبر گذشته صورت گرفته که اکثر آن‌ها یا اصلا گزارش نشده‌اند یا گزارش کمی در مورد آن‌ها منتشر شده است.

ایران سال گذشته از یک پهپاد برای حمله به مکانی در فرودگاه اربیل استفاده کرد. رسانه‌های آمریکا این مکان را به نام «آشیانه سیا» خوانده‌اند. هم‌چنین، ایران پایگاه تَنَف را در سوریه و در نزدیکی مرز با اردن مورد حمله قرار داده است.

به طورکلی، ایران نیروهای آمریکا را در میانه دره رود فرات زیر نظر دارد و بر آن‌ها فشار وارد می‌کند. نیروهای آمریکا به این منطقه «مرو (MERV)» می‌گویند. آمریکا در برخی مناطق مثل میدان نفتی عمر واحدهای قابل توجه‌تری دارد. به گزارش رسانه‌های سوریه، راکت‌هایی «پایگاه اشغالگران آمریکایی در میدان نفتی عمر» را مورد هدف قرار دادند.

دولت بایدن می‌تواند نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی را در سوریه مورد هدف قرار دهد، زیرا این نیروها عموما از مردم محلی یا افرادی تشکیل شده‌اند که ایران آن‌ها را در عراق یا افغانستان استخدام کرده است. به نظر می‌رسد سوریه به «منطقه‌ای آزاد برای همه» تبدیل شده که روسیه، آمریکا، ایران، ترکیه و دیگران بدون مجازات در آنجا عملیات می‌کنند. به طور کلی، کاخ سفید ترجیح داده حملات و تهدیدها را کم‌اهمیت جلوه دهد. این در حالی است که ایران به نحو فزاینده‌ای از پهپادها استفاده می‌کند.