loader image

جستجو

مطالعات امنیت ملی (INSS):
اهمیت دولت جدید اسرائیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «مطالعات امنیت ملی (INSS)» در مطلب تازه خود به بررسی اهمیت دولت جدید اسرائیل پرداخت و به‌نقل از وزیر امورخارجه آمریکا، نوشت: آمریکا به حمایت از ارزش‌های دموکراتیک، از جمله حقوق همجنسگرایان و عدالت برای همه شهروندان اسرائیل ادامه خواهد داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،موسسه مطالعات امنیت ملی INSS در مطلب تازه خود به‌قلم «الداد شوایت» نوشت: از زمان انتخابات اخیر کنست، دولت آمریکا با احتیاط زیادی عمل کرده و تا حد زیادی از موضع‌گیری در مورد سیاست‌های دولت جدید اسرائیل اجتناب کرده است.

در تنها اشاره رسمی،«آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه آمریکا- در سخنرانی در کنفرانس ملی «جی استریت»، تاکید کرد که دولت به انتخابات دموکراتیک برگزار شده در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) احترام می‌گذارد و قصد دارد «دولت را به جای شخصیت‌هایش، با سیاست‌هایش ارزیابی کند.»

با این حال، بلینکن اصرار کرد که آمریکا «روابطش را مطابق با استانداردهای متقابلی که دو کشور در روابط خود در هفت دهه گذشته ایجاد کرده‌اند، حفظ خواهد کرد.»

او گفت که آمریکا به حمایت از ارزش‌های دموکراتیک، از جمله حقوق همجنسگرایان و عدالت برای همه شهروندان اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ادامه خواهد داد.

اما ظاهراً در پشت صحنه دولت آمریکا درباره سیاستش در قبال دولت جدید و روابط با وزرای آینده، «ایتامار بن گویر» و «بزالل اسموتریچ» گفت‌و‌گو کرده است، اگرچه تاکنون هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

همچنین انتقاداتی در کنگره، عمدتاً در میان سیاستمداران دموکرات، در مورد کابینه‌ی مورد انتظار دولت و نگرانی از رفتار اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، ‌به‌ویژه در مورد حقوق بشر و مسئله فلسطین، شنیده شده است.

در سرمقاله 17 دسامبر، نیویورک تایمز اظهار داشت که « دولت نتانیاهو یک تهدید مهم برای آینده اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است.»

و اینکه «دولت بایدن باید هر کاری که می‌تواند انجام دهد» تا به «نیروهای میا‌نه‌رو در مبارزه آن‌ها علیه اصلاحات برنامه‌ریزی شده توسط دولت جدید کمک کند» و «هر کاری که می‌تواند انجام دهد تا در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از جامعه‌ای که با حقوق برابر و حاکمیت قانون اداره می‌شود حمایت کند.»

از زمان آغاز ریاست‌جمهوری بایدن، آمریکا تعهد زیادی به امنیت و رفاه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نشان داده است و روابط با نخست‌وزیر آینده بنیامین نتانیاهو، که فراز و نشیب‌های خود را داشته است، خوب است.

در واقع، از دولت انتظار می‌رود که خویشتن داری نشان دهد، در موضع‌گیری رسمی عجله نداشته باشد و تا حد امکان از هرگونه درگیری با دولت جدید جلوگیری کند.

«تام نایدز» -سفیر آمریکا- در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در مصاحبه با هاآرتص تاکید کرد که نتانیاهو مسئول این دولت است و من با نخست‌وزیری که صلاحیتش برای حکمرانی را نشان داده است، معامله می‌کنم.