loader image

جستجو

The importance of Biden's visit to the region for Israel

مطالعات امنیت ملی (INSS):
اهمیت سفر بایدن به منطقه برای اسرائیل

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «مطالعات امنیت ملی (INSS)» در یادداشت خود با اشاره به اهمیت سفر بایدن به منطقه برای اسرائیل،‌ تاکید کرد: این سفر فرصتی برای اسرائیل است تا خود را به‌عنوان یک دارایی ارزشمند نشان دهد و از ظرفیت‌های موجود در این تغییر شرایط منتفع شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) در یادداشت خود به‌قلم «تمیر حایمان»، «الداد شاویت» نوشت:  سفر آینده بایدن به اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، منعکس‌کننده تمایل او به نشان دادن تعهد استثنایی‌اش به این کشور است، در حالی که سفر وی به عربستان، به قصد پیشبرد منافع فوری آمریکا از جمله قیمت نفت، احیای وجهه این کشور در غرب آسیا و توسعه همکاری نظامی منطقه‌ای در برابر ایران است.

رئیس‌جمهور در دیدارش با رهبری فلسطین، تعهد خود را به راه‌حل دو دولتی تکرار خواهد کرد، اما هیچ انتظاری برای خروج از بن‌بست سیاسی نیست. تغییر رویکرد دولت نسبت به عربستان می‌تواند فرصتی برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باشد تا نشان دهد که چیز باارزشی در این زمینه است و از ظرفیت‌های بعدی نیز منتفع شود.

با توجه به اینکه آینده توافق هسته‌ای نامشخص است و دولت به این موضوع اشراف دارد که باید آماده وضعیتی باشد که توافقی در کار نخواهد بود و ایران نیز به برنامه هسته‌ای فعال خود ادامه خواهد داد، تمرکز رئیس‌جمهور در این سفر منطقه‌ای، جمهوری اسلامی خواهد بود

سفر بایدن به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به لحاظ شخصی برای او اهمیت دارد، اما دولت برای سفر موفقیت‌آمیزش به عربستان اهمیت زیادی قائل است.

وی بعد از تامل و اندیشه گسترده در برابر انتقادهای قابل‌توجه با این سفر موافقت کرد، زیرا بایدن موضع قاطعی در خصوص دخالت محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار داشت.

با این حال، بروز واقعیت‌های ژئواستراتژیک دولت را مجبور به اولویت دادن رویکردی واقع‌گرایانه نسبت به پایبندی به ارزش‌ها کرده است.

مقامات آمریکایی در مورد پیش‌برد اقدامات عادی‌سازی در منطقه به خصوص بین عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گفته‌اند که دولت بر روی «یک نقشه‌ راه عادی‌سازی» بین این دو کشور کار می‌کند.

دیدار بایدن از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نقطه عطفی است و انتظار می‌رود که کمک قابل‌توجهی به تفاهم در منطقه و فراتر از آن کند و آمریکا هم‌چنان در کنار اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بایستد و رهبری ایالات متحده نشان دهد که متعهد به امنیت و رفاه دولت یهود است.

موضوع ایران، محور سفر بایدن به منطقه خواهد بود. حتی اگر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) توانایی این را داشته باشد که مستقلا دست به عمل بزند، باز اهمیت زیادی دارد که همکاری با آمریکا را در حوزه عملیاتی تشدید کند و ایالات متحده با حمایت از اقدامات دولت یهود اهرم فشاری بر ایران داشته باشد.

خواه توافق هسته‌ای تمدید شود یا نه، باز سفر بایدن به معنای تقویت همکاری منطقه‌ای در مواجه با اقدامات فعلی ایران است که در کل غرب آسیا دست‌اندازی می‌کند و استفاده از موشک‌ها و پهپادها را گسترش داده است.

این دیدار پتانسیل آن را دارد که به جریان عادی‌سازی روابط بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کشورهای عربی به طور کلی و به خصوص بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان عمق ببخشد.

حتی اگر شانس ایجاد یک ناتوی عربی کم باشد، باز تعیین نقشه راهی برای تقویت روابط بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان اهمیت استراتژیکی برای تمام طرف‌ها دارد.

نتیجه نهایی: سفر بایدن به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و منطقه فرصتی برای تقویت امنیت ملی دولت یهود بر این مبناست که آمریکا به صورتی روشن و آشکار نشان می‌دهد متعهد به آن است. تغییر رویکرد دولت نسبت به عربستان با وجود اینکه ناشی از شرایط بین‌المللی است، اما فرصتی برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است تا خود را به‌عنوان یک دارایی ارزشمند نشان دهد و از ظرفیت‌های موجود در این تغییر شرایط منتفع شود.