loader image

جستجو

The importance of Pelosi's visit to Taiwan and its consequences

کویینسی:
اهمیت سفر پلوسی به تایوان و تبعات آن

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت تازه خود با اشاره به اهمیت سفر پلوسی به تایوان و تبعات آن،‌ نوشت: از دیدگاه چین، سفر پلوسی نشان‌دهنده عقب نشینی بزرگ از تعهداتی است که آمریکا انجام داده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده کویینسی در  یادداشت تازه خود به‌قلم «کانر اکولز» نوشت: کارشناسان می‌گویند، این سفر کاملاً شبیه به رسمیت شناختن تایوان توسط آمریکا به عنوان یک کشور مستقل است.

هنگامی‌که خبرها مبنی بر اینکه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان در ماه آینده به تایوان سفر خواهد کرد، منتشر شد، چین پاسخی داد که همه انتظارش را داشتند. «ژائو لیجیانگ» -سخنگوی وزارت امور خارجه- این سفر را محکوم کرد و گفت که این سفر به شدت حاکمیت و تمامیت ارضی چین را تضعیف می‌کند و به شدت بر روابط چین و آمریکا تأثیر می‌گذارد.

او افزود: «اگر آمریکا بر رفتن در مسیر اشتباه پافشاری کند، چین اقدامات قاطع و قوی برای حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود انجام خواهد داد.» (به گفته منابع آمریکایی که با فایننشال تایمز صحبت کردند، این «اقدامات قوی» می‌تواند شامل پاسخ نظامی‌ پکن باشد.)

اما کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که پنتاگون طرف پکن را بگیرد. همانطور که جو بایدن روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت، وزارت دفاع فکر می‌کند که این سفر «در حال حاضر ایده خوبی نیست» و نشانه‌ای برای افزایش تنش‌ها در تنگه تایوان است.

دیدار یک سیاستمدار ارشد آمریکا فقط اوضاع را بدتر می‌کند.

پلوسی نگرانی خود را در مورد این سفر در روز پنجشنبه اعلام کرد و گفت که پنتاگون می‌ترسد هواپیمای ما توسط چینی‌ها سرنگون شود یا چیزی شبیه به آن.

پلوسی همچنین نگرانی پکن در مورد تغییر احتمالی در سیاست آمریکا را کم اهمیت جلوه داد.

در ذهن مقامات آمریکایی، هرگونه تغییر در رویکرد واشنگتن صرفاً واکنشی به تغییر وضعیت موجود توسط پکن است.

اما همانطور که «ون جکسون» -کارشناس امنیتی آسیایی- خاطرنشان کرد، چین احتمالاً تصویری معکوس از این منظره دارد. با درخواست‌های فزاینده جنگ‌طلبان چین برای کنار گذاشتن ابهامات استراتژیک، مقامات پکن به طور فزاینده‌ای نگران شده‌اند که واشنگتن تماماً به دنبال استقلال تایوان است.

از دیدگاه چین، سفر پلوسی نشان‌دهنده عقب نشینی بزرگ از تعهداتی است که آمریکا انجام داده است.

حتی مقامات تایوانی نیز نسبت به این سفر محتاط هستند.

دولت بایدن چگونه می‌تواند تاثیر سفر پلوسی را کاهش دهد؟ به گفته یکی از مقامات، یک گام فاصله گرفتن از سفر با اعزام نکردن پلوسی به هواپیمای نظامی ‌است که باعث می‌شود این تمرین «شبیه یک عملیات نظامی» به نظر برسد.