loader image

جستجو

The importance of the normalization of Israel and Saudi Arabia for the security of the United States

جروزالم پست:
اهمیت عادی‌سازی اسرائیل و عربستان برای امنیت آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در یادداشت خود به بررسی اهمیت عادی سازی اسرائیل و عربستان برای امنیت آمریکا، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌‌گزارش  مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه جروزالم پست در یادداشت خود به‌قلم «روث واسرمن لنده» نوشت: در سال 2022، مشاوران ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به اسرائیل سفر و در آنجا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور دیدار کردند.

هدف از این سفر، اطلاع‌رسانی به دولت یهود در مورد مذاکرات اخیر مشاوران، با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بود.

دولت بایدن اعلام کرد که برقراری پل ارتباطی بین اسرائیل و عربستان، برای امنیت ملی بسیار مهم است و به این معنی است که این موضوع در فهرست اولویت‌های آن قرار دارد و باید به آن رسیدگی شود.

در همین حال، عربستان اخیراً با دشمن سرسخت خود ایران، توافقنامه نزدیکی امضا نموده که احتمال گسترش پیمان آبراهام را کمتر کرده است و خطراتی را به همراه دارد.

با این حال، به نظر می‌رسد که سعودی‌ها ممکن است در حال مانور دادن و بازی دادن بازیگران بین‌المللی از جمله آمریکا برای ایفای نقش در یک بازی بزرگ و غیرمنتظره باشند.

هدف آن‌ها ایجاد واقعیت جایگزینی است که برای منافع عربستان از جمله ثبات منطقه‌ای در آب‌های خلیج‌فارس، توسعه اقتصادی فوق‌العاده و تضمین برتری نظامی در آینده مناسب باشد.

به نظر می‌رسد یک طرح احتمالی شامل میانجیگری برای یک توافق عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان موجود است.

اگرچه سعودی‌ها فهرست گسترده‌ای از خواسته‌های خود را در ازای عادی‌سازی اعلام کرده‌اند، اما نظام سعودی نگرانی خاصی درباره موضوع فلسطین ندارد و در درجه اول بر دستیابی به برتری نظامی متمرکز است.

صرف‌نظر از این، هرگونه توافقی که بین عربستان و اسرائیل حاصل شود، احتمالاً شامل مسئله حل‌وفصل فلسطین نیز می‌شود، اما به نظر می‌رسد چنین راه‌حلی با واقعیت فعلی بسیار فاصله دارد.

با این‌ حال، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در حال حاضر با یک باتلاق سیاسی مواجه است و ممکن است توافق عادی‌سازی بین عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را فرصتی برای به‌جا گذاشتن میراثی از صلح منطقه‌ای گسترده و در عین حال دادن امتیازاتی در مورد مسئله فلسطین بداند.

به‌رغم مشکلات احتمالی و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی اوضاع فعلی در دستیابی به چنین توافقی، مزایای این توافق می‌تواند بر چالش‌های موجود برتری داشته باشد و راه را برای آینده، صلح و رفاه در منطقه و یک ثبات طولانی‌مدت و واقعی هموار کند.