loader image

جستجو

western asia

اوراسیا ریویو: آیا تلاش غرب آسیا برای رفع کدورت‌ها ادامه دارد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «اوراسیا ریویو» در یادداشت تازه خود به‌بررسی روابط اخیر بین کشورهای غرب آسیا پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده «اوراسیا ریویو» در یادداشت خود به‌قلم «جیمز ام دورسی» نوشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر به تحریم اقتصادی و دیپلماتیک 3.5 ساله قطر پایان دادند. امارات به سرعت برای برقراری ارتباط رسمی با اسرائیل و ترمیم روابط با ایران و ترکیه عمل کرده است. عربستان نیز در همین راستا قدم­‌هایی برداشته و اخیراً برای حضور سه دیپلمات ایرانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی در سازمان همکاری اسلامی در جده روادید صادر کرد.

کشورهای خلیج فارس به توانایی­های خود اعتماد ندارند و می­ترسند که یک ارتش قوی بقای حکومت­های دودمانی را تهدید کند و به دولت­هایی مانند ترکیه و ایران یک مزیت استراتژیک بدهد.

چین و روسیه مانند آمریکا نمی­خواهند شاهد مسابقه تسلیحات هسته­ای در منطقه باشند. تنها بازیگری که می‌تواند در بحث‌های وین مؤثر باشد و باعث پیشرفت شود، چین است که تاثیر بزرگی بر سیاست ایران دارد.

تفاوت قابل‌توجهی بین رویکردهای چین و آمریکا در قبال خلیج فارس وجود دارد، اما منافع دو قدرت تا حد زیادی با هم سازگار است. هر دو خواهان منطقه­ای با ثبات­اند که از نگرانی­های استراتژیک و اقتصادی آن­ها حمایت کند.

ایران درخواست آمریکا، عربستان و اسرائیل برای گسترش مذاکرات در وین درباره موشک­های بالستیک را رد کرده است. طبق اطلاعات آمریکا، تصاویر ماهواره­ای اخیر نشان می­دهد که عربستان در حال ساخت موشک­های بالستیک در سایتی است که با کمک چین ساخته شده است.

در اواخر دسامبر، ایران طی ارسال پیامی به اسرائیل، 16 موشک بالستیک را در جریان رزمایش نظامی آزمایش کرد.

فراتر از موشک‌های بالستیک، شکست مذاکرات وین با ایران نیز می‌تواند منجر به مسابقه تسلیحات هسته‌ای شود.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفته است که در صورت دستیابی ایران به سلاح، دست به توسعه توانایی هسته­ای می­زند. گزارش­های رسانه­ها در سال گذشته حاکی از آن بود که عربستان با کمک چین تاسیساتی برای استخراج کیک زرد اورانیوم ساخته است.

امارات به دنبال مقابله با تهدید بالقوه ایران است که باعث ایجاد اختلال در روابط این کشور با اسرائیل می­شود.

طرح­های دیپلماتیک امارات با تمرکز بر ایران، ترکیه و سوریه کشورهایی را هدف قرار می­دهد که خطر تشدید تنش با آن­ها از هزینه مصالحه بیشتر است. با این حال، برنامه‌­های شرکت­های اماراتی برای سرمایه‌­گذاری در پروژه‌­های انرژی در ایران و سوریه تهدیدی برای نقض تحریم­های آمریکا به شمار می‌رود.

پایداری تنش‌­زدایی در غرب آسیا در نهایت به حمایت آمریکا و دیگر قدرت­های بزرگ از جمله چین، روسیه، اروپا، هند، ژاپن و کره‌جنوبی بستگی دارد.