loader image

جستجو

Iran Ukraine

اوراسیا ریویو:‌ ایران می‌تواند برنده غیرمنتظره بحران اوکراین باشد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «اوراسیا ریویو» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به روند بحران اوکراین و چشم‌انداز‌های مربوط به عدم حصول نتیجه در مذاکرات وین، به‌بررسی این موضوع پرداخت که ایران می‌تواند برنده غیرمنتظره بحران اوکراین باشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، اندیشکده اوراسیا ریویو در یادداشت تازه خود به‌قلم «جیمز ام دورسی» نوشت: در صورتی که سربازان روسیه از مرز اوکراین عبور کنند و مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران با شکست مواجه شود، جمهوری اسلامی احتمالاً می‌تواند برنده ناخواسته بحران روزافزون اوکراین باشد.

وضع تحریم‌های سختگیرانه بیشتر آمریکا و اتحادیه اروپا در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین احتمالا باعث می‌شود تا روسیه در توافق با ایران کمتر تمایلی به رعایت تحریم‌های  آمریکا داشته باشد یا آن‌ها را نادیده بگیرد.

به همین صورت، شکست مذاکرات بین ایران و آمریکا، روسیه، چین، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و بریتانیا برای احیای این توافق و مهار برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌تواند منجر به نزدیکی بیشتر این کشور به روسیه و چین شود تا تحریم‌های سختگیرانه آمریکا را خنثی کرده باشد.

تحریم‌های جدید و شدید آمریکا علیه روسیه مطمئنا باعث می‌شود تا مسیر به سمت افزایش تجارت، همکاری در زمینه انرژی و فروش تسلیحات این کشور به ایران هموارتر شود، حتی اگر این که محدودیت‌ها علیه جمهوری اسلامی به قوت خود باقی بمانند.

در هر صورت، اقدام متوازن‌کننده روسیه همانند چین حتی بدون متغییرهای اوکراین و وین نیز پیچیده است، زیرا حوثی‌های مورد حمایت ایران جنگ هفت‌ ساله یمن را با حملات پهپادی و موشکی به اهدافی در امارات کشانده‌اند.

حوثی‌ها در حالی حمله کردند که سه نیروی دریایی روسیه، چین و ایران رزمایش مشترک خود را در شمال اقیانوس هند شروع کرده بودند. این سومین رزمایش مشترک آن‌ها از سال 2019 به این سمت است که البته ارتباطی بین این دو رویداد نیست.

با این حال، روسیه و احتمالا چین که دیگر بابت پیامدهای نقض تحریم‌ها علیه ایران نگرانی ندارند، می‌توانند به ریاض و ابوظبی خاطر نشان کنند که آمریکا به عنوان رقیب این دو چندان قابل اعتماد نبوده و دیگر متعهد به حفظ امنیت خلیج نیست. البته نه روسیه و نه چین تا کنون تمایلی از خود نشان نداده‌اند که حاضرند پا در کفش آمریکا کنند.

عقیده بر این است که روسیه خواهان موفقیت مذاکرات وین است.به نظر می‌رسد در پس‌زمینه توافق همکاری مشترک 20 ساله بین دو کشور، روسیه می‌خواهد مذاکراتی برای توافق‌نامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اروسیا انجام دهد.

روند بحران اوکراین و چشم‌اندازها از شکست مذاکرات وین به لحاظ نظری می‌تواند به این معنا باشد که توافق همکاری بلندمدت بین روسیه و ایران حتی زودتر از توافق مشابه بین چین و این کشور به نتیجه برسد.