loader image

جستجو

محمود عباس و گانتس

اوراسیا ریویو: در ملاقات رییس جمهور فلسطین با بنی‌گانتس چه گذشت؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

مرکز «اوراسیا ریویو» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به ملاقات محمودعباس با بنی‌گانتس، به بررسی این دیدار و نتیجه آن پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،مرکز اوراسیا ریویو در یادداشت خود به‌قلم «مروان اسمار» نوشت:‌ دیدار «محمود عباس» -رئیس جمهور فلسطین-با «بنی گانتس»- وزیر دفاع در زادگاهش- در اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، آشوب به پا کرد.

این دومین باری است که عباس با گانتس، ژنرال سابق که جنگ خونین اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در سال 2014 در غزه را رهبری می­‌کرد، ملاقات می­کند. گانتس در آگوست گذشته با عباس در دفترش در رام­‌الله ملاقات داشت، در ماه جولای با او صحبت کرد و از ترس فروپاشی ائتلاف اسرائیلی که در حال شکل‌گیری بود، دیدار لحظه آخری با او را در ژوئن لغو کرد.

یک رابطه رو به رشد بین رهبر فلسطین و وزیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) وجود دارد. اگرچه ممکن است این موضوع توسط تحلیل‌گران مختلف فلسطینی رد شود، اما این نشست مجموعه­‌ای از مسائل را باز کرد که هر دو طرف می­خواهند اجرا کنند. تعهدی مجدد در زمینه هماهنگی امنیتی بین پرسنل فلسطین و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) وجود داشت. گانتس نیز خواهان سرکوب بیشتر فلسطینیان مخالف حضور اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در مناطق اشغالی بود.

به همین منظور، عباس امتیازات نقدی بیشتری برای فلسطینی­‌ها دریافت کرد، از جمله 32 میلیون دلار پیش پرداخت برای اسرائیل (رژیم صهیونیستی) همچنین عباس موفق شد 600 مجوز برای ورود تجار فلسطینی به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) بگیرد.

در دیدار با گانتس، «حسین الشیخ» -وزیر امور مدنی فلسطین- عباس را همراهی می­کرد.

اگرچه «نفتالی بنت» -نخست‌وزیر تندرو اسرائیل (رژیم صهیونیستی)- طبیعتاً از مذاکرات و دیدارها آگاه است، اما همچنان به «نه» گفتن به روند صلح ادامه می‌دهد و این علی‌رغم نظر دولت جدید آمریکاست که شروع دوباره مذاکرات بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌­ها را می‌خواهد.

وضعیت در غزه، عمدتاً به‌ دلیل محاصره اقتصادی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که از سال 2007 تحمیل کرده، رو به وخامت است و نرخ بیکاری به بیش از 50 درصد افزایش یافته است که یک تخمین محافظه‌کارانه است. همه‌گیری ویروس کرونا از ابتدای ژانویه 2020 اوضاع را در سراسر مناطق بدتر کرده است.

مورد دیگر، گسترش مستمر شهرک­‌سازی در کرانه باختری است. این شهرک‌ها و مردم به دلیل محافظت سربازان اسرائیلی برای نگهداری افراد در میان مراکز جمعیتی فلسطینی‌ها، وضعیت را بدتر می‌کنند.

و البته روابط اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و فلسطین به دلیل جنگ ماه می گذشته رژیم صهیونیستی در غزه که منجر به کشته شدن 256 فلسطینی از جمله 66 کودک و مجروح شدن 1 هزار و 900 نفر شد، در پایین­ترین سطح خود قرار دارد.