loader image

جستجو

Missile defense is an opportunity for cooperation between the United States and the Persian Gulf countries

اوراسیا ریویو:‌ دفاع موشکی فرصتی برای همکاری آمریکا و کشورهای خلیج‌فارس است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «اوراسیا ریویو» در یادداشت خودنوشت: همکاری بیشتر آمریکا و کشورهای خلیج‌فارس در زمینه دفاع موشکی نه تنها امنیت و ثبات منطقه را بهبود می‌بخشد، بلکه دو موضوع مهم دیگر را هم به سرانجام می‌رساند.

فهرست مطالب

‌به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده اوراسیا ریویو در یادداشت تازه خود به‌قلم «لوک کوفی» نوشت:  به نظر می‌رسد که تقریبا هر هفته یک حمله موشکی یا پهپادی توسط نیروهای حوثی تحت حمایت ایران به امارات می‌شود. زیرساخت‌های غیرنظامی نظیر بنادر تجاری، ساختمان‌های مسکونی و کشتیرانی بین‌المللی مخصوصا مورد هدف قرار می‌گیرند.

بنابر گزارش فرماندهی مرکزی آمریکا؛ «نیروی موشک بالستیک ایران مهیب‌ترین در منطقه است.» نمی‌توان تصور کرد که منطقه یا مابقی جهان حاضر باشد حملات هوایی به یکی از مهم‌ترین مراکز مالی، فرهنگی و تجاری در خلیج‌فارس را تحمل کند. آمریکا منافع خاصی برای متوقف کردن این حملات دارد. بیش از 50000 غیرنظامی آمریکایی در امارات زندگی می‌کنند و صدها سرباز آمریکایی در این کشور مستقر هستند. آن‌ها بدون یک دفاع هوایی مناسب در معرض خطر هستند.

تصادفی نیست که این حملات در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. تهران می‌داند که دولت بایدن بعد از شکست در افغانستان ضعیف شده است. نه تنها متحدین و دوستان آمریکا نسبت به عزم بایدن برای پایبندی به تعهدات امنیتی‌اش شک و تردید دارند بلکه دشمنان آمریکا هم می‌خواهند کاخ سفید را بیش از پیش به عقب برانند. این واقعیت که آمریکا هیچ اقدام تلافی‌جویانه‌ای علیه حملات موشکی و پهپادی مورد حمایت ایران به نیروهای نظامی آمریکا انجام نمی‌دهد، ثابت کننده این نکته است.

ایرانی‌ها نیز از ناامیدی آمریکا نسبت به توافق برجام بهره‌برداری می‌کنند تا آخرین امتیازها را هم به دست بیاورند.

سامانه‌های دفاع موشکی مستقر در منطقه خوشبختانه موفقیت‌هایی در جریان این حملات داشته‌اند.

افزایش همکاری در زمینه دفاع هوایی به نفع آمریکا است. در وهله نخست، پنتاگون باید ارزیابی خود را نسبت به تصمیم سال گذشته برای خارج کردن تجهیزاتش از منطقه مورد بازبینی قرار دهد. همکاری بیشتر آمریکا و کشورهای خلیج‌فارس در زمینه دفاع موشکی نه تنها امنیت و ثبات منطقه را بهبود می‌بخشد، بلکه دو موضوع مهم دیگر را هم به سرانجام می‌رساند.

  

افزایش همکاری در زمینه دفاع موشکی با کشورهای خلیج‌فارس در زمان فعلی می‌تواند مکانیزم اعتمادسازی مهمی بین کشورهای منطقه و کاخ سفید باشد.

همکاری دفاع موشکی بین آمریکا و کشورهای خلیج می‌تواند نقش شتاب‌دهنده‌ای را برای طرح پیشنهادی به نام اتحاد استراتژیک خلیج‌فارس داشته باشد.

مادامی که واشنگتن برای ایجاد یک بازدارندگی معتبر با این کشورها همکاری نکند، ایران به حمایت بی‌پروایانه خود از گروه‌هایی نظیر حوثی‌ها ادامه خواهد داد.