loader image

جستجو

baedin

اوراسیا ریویو: دولت بایدن سیاست‌های خطرناک ترامپ را در پیش گرفته است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «اوراسیا ریویو» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به تضاد قضیه در انتقادهای تند بایدن به ترامپ در خصوص سیاست خارجی،‌ تاکید داشت که دولت بایدن خطرناک‌ترین و بی‌ثبات‌ترین سیاست‌های ترامپ را در پیش گرفته است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،  اندیشکده اوراسیا ریویو در یادداشت تازه خود به‌قلم «میدیا بنجامین» و «نیکلاس جی‌اس دیویس» نوشت: بایدن و دموکرات‌ها به شدت از سیاست خارجی ترامپ انتقاد کردند، بنابراین، منطقی بود که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا به سرعت تأثیرات منفی زمان همتای سابق خود را برطرف کند. بایدن به ‌عنوان یکی از اعضای ارشد دولت اوباما، مطمئناً نیازی به مطالعه در مورد توافق‌های دیپلماتیک وی با کوبا و ایران نداشت، که هر دو توافق شروع به حل مشکلات طولانی‌مدت سیاست خارجی کرده بودند.

متاسفانه بایدن نتوانست ابتکارات اوباما را احیا کند و در عوض، بسیاری از خطرناک­ترین و بی‌ثبات‌کننده­ترین سیاست­های ترامپ را دو چندان کرده است. اکنون شکست دموکرات‌ها در عمل به وعده‌های خود در زمینه سیاست داخلی و خارجی، چشم‌انداز پیروزی آن­ها در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر را تضعیف می‌کند.

در اینجا به چند موضوع مهم درباره سیاست خارجی بایدن می­پردازیم:

بایدن به جای کمک به مردم افغانستان پس از دو دهه ویرانی­های ناشی از حضور آمریکا، 9.4 میلیارد دلار از ذخایر ارز خارجی این کشور را تصاحب کرده ­است، در حالی که مردم افغانستان از یک بحران انسانی ناامیدکننده رنج می­برند. تصور اینکه حتی دونالد ترامپ چگونه می­تواند ظالم‌تر یا انتقام‌جوتر از بایدن باشد، دشوار است.

اولین سال ریاست‌جمهوری بایدن با تشدید تنش­ها در مرز روسیه و اوکراین به پایان می­رسد، وضعیتی که ممکن است به درگیری نظامی بین آمریکا و روسیه، دو کشور مسلح هسته­ای جهان تبدیل شود. آمریکا با پشتیبانی از سرنگونی دولت منتخب اوکراین در سال 2014، حمایت از گسترش ناتو تا مرز روسیه، و مسلح کردن و آموزش نیروهای اوکراینی، مسئولیت زیادی در قبال این بحران بر عهده دارد.

پس از یک دهه هزینه‌های نظامی بی‌سابقه آمریکا و گسترش اقدامات نظامی در دوران بوش دوم و اوباما، این کشور چین را مجبور به سرمایه‌گذاری بر نیروهای دفاعی قوی‌تر و سلاح‌های پیشرفته کرد.

پس از این­که تحریم‌های اوباما علیه ایران به طور کامل نتوانست این کشور را مجبور به توقف برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود کند، سرانجام آمریکا رویکردی دیپلماتیک در پیش گرفت که منجر به برجام سال 2015 شد. ایران با جدیت تمام تعهدات خود را طبق این توافق انجام داد، اما ترامپ از آن خارج شد. خروج ترامپ از سوی دموکرات­ها، از جمله بایدن، به شدت محکوم شد.

بایدن زمانی که اولین واکسن‌های کووید در سراسر آمریکا و جهان تأیید و پخش شد، به قدرت رسید. نابرابری‌های شدید در توزیع جهانی واکسن بین کشورهای ثروتمند و فقیر بلافاصله آشکار و به «آپارتاید واکسن» معروف شد.

سخنرانی بایدن در گلاسکو بر ناکامی­های چین و روسیه تاکید کرد و از ذکر این نکته غافل شد که آمریکا سرانه انتشار گازهای گلخانه­ای بالاتری نسبت به هر یک از آن­ها دارد. حتی زمانی که  کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد 2021 در حال برگزاری بود، دولت بایدن با به حراج گذاشتن اجاره‌نامه­های نفت و گاز برای 730 هزار هکتار از غرب آمریکا و 80 میلیون هکتار در خلیج مکزیک، فعالان این حوزه را خشمگین کرد.

آمریکا بزرگترین تامین‌کننده تسلیحات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و این کشور بزرگترین دریافت‌کننده کمک نظامی از آمریکا در جهان است (تقریباً 4 میلیارد دلار در سال). علی­رغم اشغال غیرقانونی فلسطین، جنایات جنگی در غزه و شهرک‌سازی­های غیرقانونی، کمک‌های نظامی آمریکا و فروش تسلیحات به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) آشکارا ناقض قوانین آمریکا و قانون کنترل صادرات تسلیحات است.

بایدن به برنامه محاصره اقتصادی شکست خورده ترامپ علیه کشورهایی که در برابر سلطه آمریکا مقاومت می‌کنند، ادامه داده است و درد بی‌پایانی بر مردم آن‌ها تحمیل می‌کند. تحریم‌های وحشیانه آمریکا دهه‌هاست که شکست خورده است و تنها به تضعیف اعتبار دموکراتیک و حقوق بشر این کشور کمک می‌کند.

پیروزی دموکرات­ها در انتخابات سال 2020 باید به پایان جنگ و بحران انسانی در یمن منجر می­شد. آمریکا همچنان از جنگ عربستان حمایت می­کند، حتی در شرایطی که بحران انسانی ناشی از آن باعث کشته شدن هزاران کودک یمنی شده است. علی‌رغم وعده بایدن مبنی بر برخورد با حاکم ظالم سعودی، وی حتی از تحریم محمد بن سلمان به خاطر قتل وحشیانه جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست خودداری کرد.