loader image

جستجو

Ukrainians should be concerned about their new enemy on the battlefield1

واشنگتن پست:
اوکراینی‌ها باید نگران دشمن جدید خود در میدان نبرد باشند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «واشنگتن پست» نوشت: با گرم شدن هوا،‌ مردم اوکراین مجبور خواهند شد با دشمن جدید خود یعنی بیماری روبرو شوند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه واشنگتن پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «مکس بروکس»، «لوینل بینر» و « جان اسپنسر» نوشت: اوکراینی‌ها برای بقای کشورشان می‌جنگند. مقاومت مردم اوکراین روسیه را مجبور کرده تا استراتژی خود را تغییر دهد که این  ضمانتی بر موفقیت اوکراین است.

اما با گرم شدن هوا، مردم اوکراین مجبور خواهند شد با دشمنی که کمتر قابل مشاهده است، یعنی بیماری روبرو شوند.

از گذشته، بیماری و جراحات غیرجنگی مربوط به ‌آن، باعث حدود 80 درصد از تلفات نظامی شده ‌است.

در طول جنگ داخلی آمریکا، بیماری‌های عفونی مانند ذات‌الریه، حصبه، اسهال خونی و مالاریا به مراتب بیشتر از آتش دشمن باعث مرگ مردان شدند.

به همین ترتیب، در طول جنگ جهانی اول، آنفولانزا و ذات‌الریه بیش از نیمی از 52 هزار مرگ غیرجنگی را به خود اختصاص دادند و یک چهارم ارتش آمریکا بیمار شدند و حدود یک ملیون نفر جان خود را از دست دادند.

طی پنج هفته گذشته، صدها هزار اوکراینی شامل غیرنظامی و سرباز در سنگرها، پناهگاه‌ها یا ساختمان‌های آسیب‌دیده در کنار هم جمع شده‌اند.

بسیاری از اوکراینی‌ها در زیرزمینی زندگی می‌کنند که گردش هوا ضعیف است. در برخی از نقاط، کمبود آب آشامیدنی و دسترسی محدود به لوازم بهداشتی و امکانات از مهم‌ترین مشکلات است. و این عوامل، مناطق شهری متراکم اوکراین را به مراکز رشد بیماری تبدیل کرده است.

بیماری‌های همه‌گیر به جهان یادآوری کرده که چگونه از شیوع بیماری‌های عفونی به بهترین شکل جلوگیری کنند. ما یاد گرفته‌ایم دست‌هایمان را بشوییم، همه چیز را ضدعفونی کنیم، ماسک بزنیم و فاصله اجتماعی را رعایت کنیم. سربازان و غیرنظامیان نیز باید از ضدعفونی‌کننده الکلی استفاده کنند یا با صابون آنتی باکتریال دست‌هایشان را بشویند.

اگر می‌خواهیم به مقاومت اوکراین کمک کنیم، نباید فقط سلاح و ابزار‌‌‌های نظامی برایشان بفرستیم.

آن‌ها به وسایل اضطراری و بهداشتی انبوه مانند ضدعفونی‌کننده دست، الکل و نیترات آمونیوم برای مقابله با بیماری نیاز دارند.

این نگرانی وجود دارد که روس‌ها سلاح‌های بیولوژیکی یا شیمیایی را به میدان نبرد وارد کنند. این یک تهدید واقعی است، حتی اگر جنگ بیولوژیکی بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه مرسوم و کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی 1972 ممنوع شده باشد.

در جنگی که راکتورهای هسته‌ای در معرض حملات رگبار قرار گرفته‌اند، خطر بیماری ناشی از یک عامل بیولوژیکی و همچنین بهداشت ضعیف همچنان بالاست. کمک به ایجاد انعطاف‌پذیری آن‌ها می‌تواند یک استراتژی هوشمندانه در هفته‌ها و ماه‌های آینده باشد.