loader image

جستجو

Ukraine is asking for more help from its allies

ال پائیس:
اوکراین از متحدان خود تقاضای کمک بیشتری دارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «ال پائیس» در مطلبی ضمن اشاره به حمله جدید روسیه به خارکف، عنوان کرد: کاخ سفید یک درخواست رسمی از کی‌یف برای استفاده از تسلیحات و کمک‌های آمریکا علیه خاک روسیه دریافت کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه ال پائیس در مطلبی به‌قلم «کریستین سگورا» عنوان کرد:اوکراین بر روی متقاعد کردن متحدان خود متمرکز شده است تا به ارتش این کشور اجازه دهند از تسلیحات ناتو علیه اهداف روسیه استفاده کنند. این اقدام در حرکت دادن خطوط قرمز تحمیل‌شده توسط شرکای غربی موفق بوده است.

حمله جدید روسیه به خارکف، تلاش دیپلماتیک «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین را برای کاهش ترس آمریکا و اروپا از تشدید احتمالی تنش در صورت هدف قرار دادن تسلیحات ارائه‌شده توسط آن‌ها، آشفتگی قلمرو مستقل روسیه را تسریع کرده است.

کرملین در روز 10 می حمله برق‌آسا را علیه خارکف آغاز کرد و تلفات سنگینی را به دلیل توپخانه، هواپیماها و پهپادهای خود که از کشور همسایه روسیه عملیات را انجام دادند، بر جای گذاشت.

کاخ سفید یک درخواست رسمی از کی‌یف برای استفاده از تسلیحات و کمک‌های آمریکا علیه خاک روسیه دریافت کرد.

زلنسکی، نیاز این کشور به دفاع از خود را فراتر از مرزهایش ابراز کرد و گفت که همواره از بایدن و دیگر رهبران بسیاری از کشورها خواسته است که از سلاح‌های خود برای دفاع استفاده کنند.

این درخواست می‌تواند شامل اطلاعات ماهواره‌های آمریکا در مورد موقعیت پایگاه‌های دشمن نیز شود.

پنتاگون اطلاعات کلیدی را برای شناسایی نیروها و تأسیسات نظامی روسیه در داخل اوکراین ارائه کرده است، اما این اطلاعات را در خاک روسیه ارائه نکرده است.

مراکز تحلیل درگیری غربی، مانند مؤسسه مطالعات جنگ، خاطرنشان کرده‌اند که ناتوانی اوکراین در پاسخگویی در آن سوی مرز، ارتش این کشور را در موقعیت ضعیفی برای مهار حمله در خارکف قرار می‌دهد.

زلنسکی همچنین اعلام کرده است که نیروهای اوکراینی در روستاهای نزدیک مرز روسیه مستقر هستند، زیرا می‌دانند که به آتش پاسخ نمی‌دهند و از جمعیت غیرنظامی ‌به‌عنوان پوشش استفاده می‌کنند.

زلنسکی توضیح داد که تسلیحاتی که نیروهای مسلح اوکراین می‌خواهند از آن‌ها استفاده کنند، علیه اهداف نظامی مستقر خواهند شد؛

او به هویتزرهای ناتو اشاره کرد که این سلاح‌ها در جبهه خارکف، تنها میدان جنگی که قلمرو روسیه از آن در محدوده توپخانه اوکراینی، ساخت موشک‌های کوتاه‌برد هیمارس آمریکایی و موشک‌های دوربرد [ATACMS] و موشک‌های دوربرد «سایه توفان» انگلیس و فرانسه قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود.

زلنسکی همچنین خواستار چراغ سبز برای استفاده از این موشک‌ها برای حمله به فرودگاه‌ها در صدها کیلومتر دورتر از خطوط مقدماتی شد که بمب‌افکن‌های روسی از آنجا عملیات می‌کنند.

با وجود مخالفت متحدان کی‌یف، آمریکا پس از دو سال مذاکره برای تحویل موشک‌های دوربرد [ATACMS] به اوکراین موافقت کرد.

دانمارک، نروژ، هلند و بلژیک با اهدای بیش از 70 هواپیمای جنگنده اف-16 به اوکراین موافقت کردند.

زلنسکی، گفته است که کی‌یف برای مقابله با تسلط هوایی روسیه به حداقل 120 جنگنده از این نوع نیاز دارد. بایدن در برابر تحویل اف-16 به دلیل نگرانی از استفاده آن‌ها برای بمباران اهداف در داخل مرزهای روسیه مقاومت کرد.

آلمان نیز به‌رغم تضمین دولت اوکراین از تحویل موشک‌های دوربرد «تاروس» خودداری می‌کند.

اوکراین ‌به‌طور منظم اهداف زیرساخت نظامی، صنعتی و انرژی را در داخل روسیه، حتی تا هزار کیلومتری مرز، با استفاده از بمب‌های پهپاد داخلی که به صنعت نفت روسیه ضربه می‌زند، هدف قرار می‌دهد.

واشنگتن از زلنسکی خواسته است تا این کارزار را متوقف کند، اما هشدارها در راه به جایی نمی‌برد. 6 جنگنده اول اف-16 برای نیروی هوایی اوکراین قرار است تابستان امسال از دانمارک وارد شوند.

«سلستی والاندر» دستیار وزیر دفاع آمریکا در یک سخنرانی در کنگره آمریکا از استراتژی اوکراین انتقاد کرد و گفت که حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی برای یک دموکراسی غیرقابل قبول است.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، اظهار داشت که موضع واشنگتن تغییر نکرده است و نباید جنگ را به روسیه گسترش داد.

با این حال، اوکراین باید در مورد جنگ خود که در دفاع از آزادی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود تصمیم‌گیری کند.

رسانه‌های اوکراینی این موضوع را نشانه‌ای از لغو وتوی واشنگتن در نظر گرفته‌اند. نیویورک‌تایمز گزارش داد که بلینکن طرفدار آن است.

متحدان بالتیک اوکراین حامیان اصلی تغییر موضع ناتو هستند. «گابریلیوس لاندسبرگیس» وزیر خارجه لیتوانی، از محدودیت‌های اولیه تعیین‌شده برای اوکراینی‌ها انتقاد کرد و اظهار داشت که آن‌ها باید به خاک روسیه و خطوط لجستیکی آن‌ها حمله کنند. قوانین تحمیل‌شده بر اوکراین باید کنار گذاشته شود.

زلنسکی، پیشنهاد کرده است که کشورهای عضو ناتو می‌توانند با رهگیری موشک‌های روسیه در دفاع از شهرهای اوکراین همکاری کنند.

این امر پس از مداخله آمریکا، اردن و انگلیس در حملات موشکی ایران به اسرائیل در ماه آوریل گذشته صورت گرفت.

با این حال، «اولکساندر لیتویننکو» دبیر شورای امنیت ملی اوکراین، از محدودیت‌های اعمال‌شده بر کی‌یف انتقاد کرد و آن را «کاملاً ناعادلانه» خواند.

زلنسکی تأکید کرد که هر تصمیمی که از سوی اوکراینی‌ها گرفته می‌شود حدود یک سال به تعویق می‌افتد و این وضعیت یک گام بزرگ به جلو اما بی‌فایده است.