loader image

جستجو

How Ukraine has changed Russian diplomacy

فارن پالیسی:
اوکراین چگونه دیپلماسی روسیه را تغییر داده است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به اینکه مسکو مدت‌ها قبل  به‌دنبال تغییر قواعد حاکم بر دیپلماسی بین‌المللی  بوده،‌ به بررسی این موضوع پرداخت که اوکراین چگونه دیپلماسی روسیه را تغییر داده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در یادداشت تازه خود به‌قلم «هانا نوت» نوشت: غرب از اواخر فوریه و زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، تعامل مستقیم با مسکو را تا حد زیادی کنار گذاشته است.

وزارت خارجه آمریکا درست چند روز بعد از این حمله، از وزارتخانه‌ها و آژانس‌ها خواست تا تماس مستقیم دولت به دولت با مقامات روسی را لغو کنند.

بیشتر رهبران اروپایی هم خطوط تماس خود را با کرملین قطع کرده‌اند. پیامدهای طولانی‌مدت این ساختاربندی مجدد به نفع غرب نخواهد بود.

مسکو از مدت‌ها قبل به‌دنبال این بود که قواعد حاکم بر دیپلماسی بین‌المللی را تغییر دهد و روابط نامطلوب با اروپا و آمریکا، مسیری برای انجام این کار فراهم می‌کند.

زمانی که سوئیس به کارزار تحریم‌ها علیه روسیه پیوست، معلوم شد که دیپلماسی در حال تغییر است و کرملین به این کشور به طور سنتی بی‌طرف تاخت.

تقریبا در همان زمان بود که وزارت خارجه روسیه تصمیم گرفت که بحث‌های بین‌المللی در مورد قفقاز جنوبی دیگر نمی‌تواند در ژنو انجام شود.

دیپلمات‌های روسی به‌دنبال مسیرهای جایگزین دیپلماسی هستند.

گزارش شده که آرژانتین، ایران، مصر، عربستان و ترکیه در این تابستان درخواست عضویت در بریکس را داده‌اند. بریکس، گروهی شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.

کشورهای غربی احتمالا با ادامه جنگ اوکراین، روسیه را بیشتر تنبیه و منزوی خواهند کرد.

اتحادیه اروپا بعد از اعمال تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی علیه روسیه، توافقنامه خود با مسکو برای تسهیل روادید را نیز اخیرا به حالت تعلیق درآورده تا هجوم گردشگران روسی به اروپا را محدود کند.

چنین اقداماتی احتمالا به مسکو بهانه بیشتری می‌دهد تا از تعامل با غرب بکاهد.

نخست اینکه، روسیه نه تنها دسترسی مقامات غربی به دیپلمات‌ها و نخبگان روس را به تدریج کاهش خواهد داد، بلکه این کار را در مورد کارشناسان و نمایندگان جامعه مدنی سرتاسر جهان نیز انجام خواهد داد که به دنبال گفت‌وگو و تبادل نظر هستند.

دوم اینکه، غرب به بازیگران سومی وابستگی بیشتری پیدا می‌کند که مورد تایید کرملین هستند تا در صورت لزوم، از طریق آن‌ها با روسیه تعامل داشته باشد.

سوم اینکه، تلاش روسیه برای زمینه‌های دیپلماتیک جدید باعث چرخش گسترده‌تر این کشور به سمت آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا می‌شود. بسیاری از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و شمال آمریکا، در پی تجاوز روسیه به اوکراین تمایلی به محکومیت صریح مسکو یا پیوستن به کارازار تحریم‌های غرب نداشتند.