loader image

جستجو

Iran is worried about the relationship between Saudi Arabia and Turkey

میدل ایست‌آی:
ایران از رابطه عربستان و ترکیه نگران است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «میدل ایست‌آی» در گزارش خود نوشت: احساس عمومی در ایران با توجه به عوامل ژئوپلیتیکی و امنیتی این همسایه، مخالف ایجاد روابط دوستانه بین عربستان و ترکیه بود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه میدل ایست‌آی در گزارش خود به‌قلم «علی باقر» و «ایوپ ارسوی» نوشت: پس از یک سال تلاش‌های دیپلماتیک جدی برای عادی‌سازی روابط، به نظر می‌رسد روابط ترکیه و عربستان پس از سفر دو روزه اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ریاض در 28 آوریل، گرم‌تر شده است.

تحلیلگران و رسانه‌ها، بر عوامل اقتصادی در این صلح، به دلیل شرایط ژئوپلیتیکی و امنیتی منطقه‌ای تأکید کردند که به طور سنتی قدرت بالایی را در شکل دادن به روابط ریاض و آنکارا دارند.

سیاست‌های منطقه‌ای ایران و آمریکا در این روند دیپلماسی، جایگاه منحصر به ‌فردی دارد.

احساس عمومی در ایران با توجه به عوامل ژئوپلیتیکی و امنیتی این همسایه، مخالف ایجاد روابط دوستانه بین عربستان و ترکیه بود.

از دیدگاه ایران، رابطه دوستانه بین این دو قدرت منطقه‌ای ممکن است تأثیر منفی بر نفوذ این کشور، به ویژه در سوریه، عراق و یمن بگذارد. علاوه بر این، ممکن است عربستان را در مذاکرات خود با ایران در مورد مسائل منطقه‌ای قدرتمند کند.

چشم‌انداز یک روند آشتی مشابه بین ترکیه و اسرائیل به نگرانی غالب در ایران دامن می‌زند. سوریه صحنه دیگری است که در آن روابط ترکیه و عربستان ممکن است موقعیت و نفوذ ایران را به‌ویژه پس از زمین گیر شدن روسیه در اوکراین به خطر بیندازد.

روابط بین ریاض و تهران به خصوص پس از قطع روابط دیپلماتیک در سال 2016، یک کشمکش ظاهراً بی‌امان را پشت سر گذاشته است. دو طرف تقریباً در همه مناقشات منطقه‌ای مواضع متضادی اتخاذ کرده‌اند.

سیاستگذاران در عربستان و ایران حساسیت زیادی نسبت به تحولات داخلی در کشورهای منطقه از منظر رقابت ژئوپلیتیکی دوجانبه دارند. از این نظر، جبهه اصلی در مبارزه منطقه‌ای بین دو کشور، یمن است.

گفت‌وگوهای جاری بین ریاض و تهران برای عادی‌سازی روابط و یافتن شیوه‌ قابل قبول دوجانبه در منطقه، نوید اعتدال در رقابت طولانی‌مدت آن‌ها را می‌دهد.

در حال حاضر، دومین روند مذاکره در وین بر سر توافق هسته‌ای ایران در جریان است. گرچه مذاکرات جاری به طور مستقیم شامل ترکیه و عربستان نمی‌شود، اما نتیجه آن برای سیاست خارجی آن‌ها اهمیت زیادی دارد.