loader image

جستجو

Iran trains Venezuela to produce kamikaze drones1

واشنگتن:
ایران تولید پهپاد کامیکازه را به ونزوئلا آموزش می‌دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «واشنگتن» نوشت: با توجه به افزایش سرعت پروازهای «کونویاسا» بین کاراکاس، تهران و مسکو، این شرکت هواپیمایی ممکن است در حمل سلاح و تجهیزات ایرانی به روسیه مشارکت داشته باشد، از نظر تئوری، برخی از این تجهیزات ممکن است در ونزوئلا نیز مونتاژ شوند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه واشنگتن در یادداشت تازه خود به‌قلم «فرزین ندیمی» نوشت: از آنجایی که آمریکا در حال بررسی این موضوع است که آیا تحریم‌ها علیه ونزوئلا را کاهش دهد تا عرضه جهانی نفت افزایش یابد.

مقامات باید نگاه دقیق‌تری به رویدادهای مرتبط در سراسر اقیانوس اطلس در اوکراین داشته باشند.

جایی که پهپادهای کامیکازه شاهد-136 ساخت ایران به طور مرتب بر فراز شهرها پرواز می‌کنند و به منفجر کردن محموله‌های خود در زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین ادامه می‌دهند.

ونزوئلا برای سال‌ها تحت تحریم‌های آمریکا بوده است که بخشی از آن به دلیل روابط نزدیک این کشور با نظام ایران است.

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور که ظاهراً دلسرد نشده بود، رهبری یک هیئت عالی‌رتبه تهران را در تابستان امسال برعهده داشت که منجر به توافقنامه همکاری طولانی‌مدت شد که شامل از سرگیری پروازهای هفتگی خطوط هوایی بین دو پایتخت در ماه جولای بود و «این مسیر از سال 2015، احتمالاً به دلیل فشارهای خارجی به حالت تعلیق درآمده بود».

اگرچه دلیل اعلام‌شده این ابتکار، ترویج گردشگری بوده، اما شواهد ‌قابل‌توجهی نشان می‌دهد که این پروازها می‌توانند برای حمل و نقل ‌‌پهپادها و سایر سخت‌افزارهای نظامی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

شرکت هواپیمایی دولتی ونزوئلا به نام «کونویاسا» به‌شدت درگیر شبکه جهانی تسلیحات غیرقانونی ایران است و با شرکت ماهان ایر، شرکت هواپیمایی ایرانی که ‌به‌عنوان بازوی لجستیکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عمل می‌کند، سرمایه‌گذاری مشترکی دارد.

ماهان سابقه استفاده از پروازهای مسافربری غیرنظامی برای حمل سلاح و مهمات به متحدانی مانند ‌نظام اسد در سوریه و حزب‌الله لبنان را دارد و بسیاری از خدمه پرواز آن خلبانان سابق سپاه هستند.

این شرکت از اکتبر 2011 به دلیل حمل مخفیانه عوامل، سلاح و منابع مالی از طریق چنین پروازهایی به نمایندگی از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

در فوریه 2020، «کونویاسا» و ناوگان 40 هواپیمای آن، که بیشتر آن توسط ماهان تامین و نگهداری ‌می‌شد، به دلیل حمایت از فعالیت‌های بی‌ثبات‌‌کننده دولت مادورو، توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا در لیست سیاه قرار گرفت.

در اوایل سال 2008، کنگره و وزارت امور خارجه آمریکا ابراز نگرانی کردند که تهران از پروازهای هفتگی «کونویاسا» کاراکاس-دمشق-تهران برای انتقال قطعات موشکی به سوریه استفاده می‌کند. ‌به‌عنوان مثال، مقاله‌ای در La Stampa که در 21 دسامبر 2008 منتشر شد، اشاره کرد که این پروازها با پرسنل نظامی معاف از ویزا و تجهیزات نظامی حساس پر شده بودند.

در 2 اکتبر، پس از ماه‌ها تعلیق به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، مسکو پروازهای چارتر فصلی خود را به مقصد گردشگری محبوب ونزوئلا جزیره مارگاریتا از سر گرفت، که عمدتاً به جت‌های «کونویاسا» با توجه به ادامه محدودیت‌های اروپا بر خطوط هوایی روسیه متکی بود.

بسیاری نگران هستند که از این پروازها نیز ‌به‌عنوان پوششی برای فعالیت‌های نظامی استفاده شود.

در واقع، با توجه به افزایش سرعت پروازهای «کونویاسا» بین کاراکاس، تهران و مسکو، این شرکت هواپیمایی ممکن است در حمل سلاح و تجهیزات ایرانی به روسیه مشارکت داشته باشد، از نظر تئوری، برخی از این تجهیزات ممکن است در ونزوئلا نیز مونتاژ شوند.