loader image

جستجو

Iran on the verge of becoming nuclear

فارن افرز:
ایران در آستانه هسته‌ای شدن

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن افرز» در مقاله تازه خود با اشاره به اینکه ایران در آستانه هسته‌ای شدن است، نوشت: متأسفانه، جامعه بین‌المللی ممکن است در آینده قابل پیش‌بینی با ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای، با مشکل مواجه شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فارن افرز در یادداشت تازه خود به‌قلم «اریک بروئر» نوشت: ماه گذشته، برنامه هسته‌ای ایران وارد حوزه‌ جدیدی شد که نگرانی‌های جدی را به همراه داشت. این کشور اکنون دارای اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت بمب هسته‌ای است.

این ماده که تا 60 درصد غنی شده است، باید قبل از استفاده در یک سلاح هسته‌ای، تا حدود 90 درصد، به اصطلاح اورانیوم با درجه تسلیحات غنی شود.

پیامدهای رسیدن به  این مرحله، نقطه عطف عمیق ایجاد می‌کند. تا به حال، جامعه بین‌الملل ماه‌ها فرصت داشته است تا از هرگونه حمله به ایران با مواد بمب‌گذاری‌شده جلوگیری کند.

در صورت شکست آمریکا همیشه گزینه‌های نظامی را به‌عنوان آخرین راه حل حفظ کرده است.

ساده‌ترین راه‌حل برای این مشکل و موردی که به نظر می‌رسد آمریکا همچنان بر روی آن کار می‌کند، بازگشت به توافق هسته‌ای ایران است.

با این حال، مشکل انتظار برای تحقق یک معامله این است که هرچه این بن‌بست طولانی‌تر شود، احتمال توافق کاهش می‌یابد، زیرا منافع آن برای تهران و واشنگتن کم خواهد شد.

متأسفانه، جامعه بین‌المللی ممکن است در آینده قابل پیش‌بینی با ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای، با مشکل مواجه شود.

به گفته مقامات آمریکایی، ایران برای تولید مواد کافی جهت ساخت بمب به «چند هفته» نیاز دارد، در حالی که برخی کارشناسان خارجی تخمین زده‌اند که این کار می‌تواند در حدود 10 روز انجام شود.

بازرسان وضعیت را به مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش می‌دهند، اما این اطلاعات باید به دست واشنگتن برسد.

در شرایطی که ایران در حال نزدیک شدن به پایان نقطه گریز خود است، واشنگتن باید به سرعت پاسخ دهد.

از آن‌جا همه چیز پیچیده‌تر و به طور بالقوه زمان‌برتر می‌شود. کاخ سفید ممکن است بخواهد چندین سایت هسته‌ای را مورد حمله قرار دهد.

به جای تلاش برای نفوذ به سایت‌های شناخته‌شده، ایران همچنین می‌تواند مواد هسته‌ای خود را به یک تأسیسات مخفی منحرف کند. برای انجام این کار، ایران باید یک تأسیسات غنی‌سازی مخفی داشته باشد.

البته داشتن مواد شکافت‌پذیر برای بمب به معنای خود بمب نیست. ایران برای ساختن یک بمب اتمی و نصب آن بر روی موشک به زمان بیشتری نیاز دارد.

حتی اگر ایران هرگز بمب یا مواد شکافت‌پذیر لازم را تولید نکند، حکومت این کشور با قابلیت هسته‌ای، همچنان چالش‌های سیاسی جدی ایجاد خواهد کرد.

با معلق بودن سرنوشت توافق هسته‌ای ایران، مقامات جمهوری اسلامی  انگیزه چندانی برای توقف پیشرفت‌های هسته‌ای خود ندارند، زیرا معتقد‌اند این امر بر غرب فشار وارد می‌کند.

برای افزایش احتمال اینکه جامعه بین‌الملل متوجه شکست ایران شود، کاخ سفید، متحدانش و در صورت امکان، چین و روسیه باید این کشور را تحت فشار قرار دهند تا مجوز بازدید روزانه آژانس از دو سایت غنی‌سازی و مکان‌های ذخیره مواد هسته‌ای ایران را صادر کند.

آمریکا و متحدانش نیز باید توانایی خود را برای پاسخگویی سرعت بخشند. تأثیرگذارترین گامی که واشنگتن می‌تواند بردارد، کوتاه کردن زمان واکنش نظامی است.