loader image

جستجو

A man walks by a mural covered with names and photographs of the victims of the 1994 bombing of the AMIA Jewish community center on the 19th anniversary of the terror attack in Buenos Aires, Argentina, Thursday, July 18, 2013. The bombing of the Argentine-Israeli Mutual Association in downtown Buenos Aires killed 85 people in 1994 and remains unsolved. (AP Photo/Victor R. Caivano)

ایندیپندنت:
ایران در بمب‌گذاری‌های ۱۹۹۰ آرژانتین نقش عملیاتی نداشت

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «ایندیپندنت» در یادداشت تازه خود نوشت: با استناد به تحقیقات جدید موساد، ایران به‌طور میدانی در دو حمله دهه ۱۹۹۰ به اهداف اسرائیلی و یهودی در بوئنوس آیرس آرژانتین نقش نداشته است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه ایندیپندنت در یادداشت اخیر خود نوشت: تحقیقات موساد، سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائيل(رژیم صهیونیستی)، نشان می‌دهد حزب‌الله لبنان، هسته‌ای را برای اجرای حملات در آرژانتین تشکیل داده بود.

 

گزارش موساد گمانه‌زنی‌ها و تردیدها درباره مداخله مقام‌های ایرانی و آرژانتینی در بوئنوس‌آیرس در حملات دهه ۹۰ میلادی را رد کرده است.

 

سازمان اطلاعاتی و امنیتی (رژیم صهیونیستی)معتقد است که حزب‌الله لبنان دو حمله مرگبار در بوئنوس‌آیرس در اوایل دهه ۱۹۹۰ را  طراحی و اجرا کرده و برخلاف تصورهای اولیه، ایران در آن نقش عملیاتی نداشته است.

 

روزنامه نیویورک‌تایمز روز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ در گزارشی جزئیات این پرونده موساد را منتشر کرد.

 

این پرونده که ادعا می‌کند نگاه جدیدی به نحوه انجام عملیات انداخته است، می‌گوید که عملیات بدون کمک مستقیم و عملیاتی ایران یا افراد محلی انجام شده است.

 

این پرونده در عین حال نارسایی‌های اطلاعاتی و امنیتی را برجسته می‌کند که به حزب‌الله اجازه داد بیش از یک بار دست به حمله بزنند و بتوانند از پیشگاه عدالت بگریزند. 

در بمب‌گذاری سفارت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در آرژانتین در سال ۱۹۹۲، ۲۹ نفر کشته شدند.

 

دو سال بعد، یک بمب‌گذار انتحاری اتومبیل ون مملو از مواد منفجره را در بوئنوس‌آیرس منفجر کرد که بر اثر آن، مرکز یهودیان آمیا منفجر شد و ۸۵ نفر را به کشتن داد.