loader image

جستجو

Iran considers the supply of drones to Ukraine a propaganda victory

جروزالم پست:
ایران عرضه پهپاد به اوکراین را یک پیروزی تبلیغاتی می‌داند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» نوشت: ایران به‌وضوح از پهپادها برای نشان دادن توانایی‌های خود استفاده می‌کند و استدلالش نه تنها بر تاکتیک یا استراتژی، بلکه بر روابط عمومی و ارزش تبلیغاتی تکیه دارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشتی به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: در گذشته، ایران پهپادها را برای حزب‌الله، حوثی‌ها و دیگر گروه‌های نیابتی و تروریستی در منطقه می‌فرستاد، اما اغلب آن‌ها ارزش تبلیغاتی موردنظرشان را به دست نمی‌آورد.

زمانی که حوثی‌ها، سعودی‌ها را هدف قرار دادند، یا زمانی که خود ایران، عربستان را در سپتامبر 2019 هدف قرار داد، استفاده از پهپادها و موشک‌های کروز به ‌اندازه کافی برای جلب رضایت جمهوری اسلامی مورد توجه مطبوعات قرار نگرفت.

اکنون به نظر می‌رسد که این وضعیت تغییر کرده؛ در حالی ‌که ایران در گذشته در مورد توانایی‌های نظامی خود گزارش داده.

اکنون به‌شدت علاقه‌مند است که ببیند اسرائیل چگونه به تهدید جدید واکنش نشان می‌دهد. گزارشی که در آخر هفته در خبرگزاری فارس ایران منتشر شد، به نگرانی‌های دولت یهود در مورد پهپادها و نقل‌قول‌های سنگین از رسانه‌های اسرائیلی پرداخت.

بدیهی است که در اینجا هدف این است که ایران موفقیت خود را در جنگ پهپادی با استناد به دیگران توجیه کند و از این طریق بتواند با اشاره به گزارش‌های خارجی به توانایی‌های خود مشروعیت بخشد.

مشخص نیست که آیا صادرات پهپاد ایران به روسیه مربوط به پرداخت پول برای پهپادها، پرداخت غیرنقدی از طریق سایر محصولات روسیه، یا حمایت مسکو برای برنامه‌هایی مانند برنامه هسته‌ای ایران است.

در حالی ‌که ایران در حال حاضر به دلایل نامشخص در حال صادرات پهپادها به روسیه است، یک توضیح ممکن است که ارزش تبلیغاتی آن باشد.

به‌رغم تلاش ایران برای ارسال تنها چند پهپاد و نه هزاران مورد، تهران به‌وضوح از گزارش‌های خارجی در مورد توانایی‌های آن‌ها خرسند است.

اکنون این پوشش بین‌المللی را راهی برای نگران کردن اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌داند و در عین ‌حال، پیامی را به کشورهای خلیج‌فارس و نیروهای آمریکایی در منطقه ارسال می‌کند.

ایران همچنین مخالفان کرد در عراق را با استفاده از پهپاد و موشک هدف قرار داده است. ایران به‌وضوح از پهپادها برای نشان دادن توانایی‌های خود استفاده می‌کند و استدلالش نه تنها بر تاکتیک یا استراتژی، بلکه بر روابط عمومی و ارزش تبلیغاتی تکیه دارد.