loader image

جستجو

Iran flaunts its naval power

اینسایدر:
ایران قدرت دریایی خود را به رخ می‌کشد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه خبری «اینسایدر» در گزارش خود با اشاره  به سفر بزرگترین کشتی جنگی ایران در سراسر اقیانوس آرام،‌ تاکید کرد: ایران قدرت دریایی خود را به رخ می‌‌کشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ وبگاه خبری اینسایدر در گزارش خود به‌قلم «کنتسانتین اتلامازغلو» نوشت: بزرگترین کشتی جنگی ایران و یکی از ناوچه‌های آن در اولین سفر در نوع خود در سراسر اقیانوس آرام حرکت کردند.

قصد تهران از این سفر احتمالا نشان‌دادن نیروی دریایی خود به دوستان و دشمنان است به نظر می‌رسد این دو کشتی ناوچه دنا و کشتی مکران هستند.

آن‌ها در اوایل ژانویه هنگام عبور از اقیانوس آرام جنوبی توسط نیروی دریایی فرانسه و استرالیا مشاهده شدند.

به این کشتی‌ها اجازه لنگر انداختن در ریودوژانیرو داده شده است و بنا بر گزارش‌ها، این کشتی‌ها در 23 ژانویه به این مقصد می‌رسند.

«شهرام ایرانی» -فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران- در آذرماه گفته بود که این دو ناو جنگی که در شهریورماه ایران را ترک کردند، جهان را دور خواهند زد تا «اقتدار مردم عزیز ایران را به تمام جهان نشان دهند».

ایرانی افزود: «حضور در دریاها به معنای قدرت و اقتدار است.»

اگرچه این کشتی‌ها جنگی نیستند، اما مکران بزرگترین کشتی جنگی ایران و تنها کشتی مرکزی آن است.

به گفته فرمانده سابق نیروی دریایی ایران، عرشه این کشتی که در سال 2020 از یک نفتکش تبدیل شده است، می‌تواند شش تا هفت هلیکوپتر را در خود جای دهد.

تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد که مکران می‌تواند پهپادهای برخاست و فرود عمودی را در خود جای دهد.

عرشه آن همچنین دارای فضایی برای پرتاب‌کننده‌های موشک بالستیک و توپخانه راکتی است.

مکران علاوه بر اینکه ‌‌به‌عنوان یک کشتی پشتیبانی عمل می‌کند، می‌تواند برای جنگ الکترونیک و ماموریت‌های عملیات ویژه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

این دومین ماموریت مهم مکران است. در سال 2021، در یک ماموریت تاریخی دیگر، مکران و ناوچه سهند در اطراف آفریقا و از طریق اقیانوس اطلس به سمت سن پترزبورگ حرکت کردند، جایی که آن‌ها در جشن روز نیروی دریایی روسیه شرکت کردند.

سفر ‌‌آن‌ها از طریق اقیانوس اطلس مورد بررسی شدید آمریکا قرار گرفت، زیرا گمان می‌رفت که آن‌ها به سمت ونزوئلا یا کوبا حرکت می‌کنند.

حبیب‌الله‌‌ سیاری در آن زمان نوشت:«اینکه کشتی‌های جنگی بدون درخواست دسترسی به بنادر خارجی به اقیانوس اطلس رسیده‌اند، نشان‌دهنده «حضور قدرتمند ایران در دریاهای آزاد مطابق با قوانین بین‌المللی دریایی» است.»

او حضور ایران در دریاهای آزاد را «پیام صلح و دوستی» به جهان خواند. ایرانی، فرمانده نیروی دریایی کشور نیز در این ماه گفت که ایران در حال برنامه‌ریزی برای حضور در کانال پاناما است، اشاره احتمالی به استقرار دنا و مکران.

اگرچه ایرانی نگفت که کدام کشتی‌ها یا چه زمانی در آنجا مستقر خواهند شد.  الکس واتانکا، مدیر بخش ایران در موسسه خاورمیانه، به اینسایدر گفت که این اظهارات کاملا سیاسی است. واتانکا گفت: «بسیاری از این‌ها بخشی از انتقام‌جویی علیه آمریکا است.»

کشتی‌های نیروی دریایی و گارد ساحلی آمریکا سال‌هاست که کنترل تسلیحات امنیتی و عملیات دریایی را در خلیج عمان و خلیج‌فارس‌‌ به دست گرفته‌اند.

آن‌ها بارها محموله‌های تسلیحاتی ایران را به مقصد یمن توقیف کرده‌اند و اغلب با کشتی‌های جنگی ایران برخوردهای تنش‌آمیزی داشته‌اند. ا

رسال این دو کشتی جنگی به خارج از کشور تا حدودی به منظور منحرف کردن تمرکز از مشکلات داخلی ایران، ‌‌به‌ویژه اعتراضات گسترده آن به حقوق زنان است.

واتانکا افزود: «با توجه به اعتراضات ایران، رهبری ایران می‌خواهد نشان دهد که به زانو در نمی‌آید».