loader image

جستجو

Iran is against Arab NATO

وبگاه ناینتین فورتی فایو:
ایران مخالف ناتو عربی است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» در یادداشت خود با اشاره به اینکه ایران مخالف ناتو عربی است،‌ نوشت: در حالی که ممکن است تشکیل «ناتوی غرب‌آسیایی» آنچنان که ملک عبدالله می‌خواست قریب‌الوقوع نباشد ولی‌ ایران به طور فزاینده‌ای توسط همسایگان خود منزوی می‌شود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو در یادداشت تازه خود به‌قلم « مایا کارلین» نوشت: هفته گذشته، «پادشاه اردن» -عبدالله دوم- گفت که از ایجاد یک اتحاد نظامی مشابه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی حمایت خواهد کرد.

او با اشاره به چالش‌های کنونی کشورهای غرب‌آسیا بر ضرورت تلاش مشترک تاکید کرد.

ملک عبدالله علاوه بر تشریح چگونگی تأثیر حمله مسکو به اوکراین بر منطقه، رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران و بحران اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین را برای تشریح نیاز به یک جبهه متحد مورد بحث قرار داد.

اظهارات وی پس از اعلام وزیر دفاع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مبنی بر پیوستن اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به شبکه مشترک دفاع هوایی تحت رهبری آمریکا به نام اتحاد دفاع هوایی غرب‌آسیا صورت گرفت.

پادشاه اردن در مصاحبه ای با CNBC گفت که او یکی از اولین افرادی است که نسخه غرب‌آسیایی بزرگترین ائتلاف نظامی بین دولتی را که امروز وجود دارد، تایید می‌کند.

او اصرار داشت که یک دوره همکاری باید جایگزین «نزاع تقریباً دائمی» شود که سال‌ها منطقه را آزار داده است.

علاوه بر این، تهاجم روسیه به اوکراین، منابع غذایی در منطقه را به خطر انداخته است. اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم و ذرت در جهان است. از زمانی که روسیه بنادر این کشور را محاصره کرده است، حرکت این منابع راکد بوده است.

در اوایل ماه جاری، اردن از یک استراتژی توسعه 10 ساله با هدف احیای اقتصاد در حال مبارزه این کشور رونمایی کرد.

درگیری‌های منطقه‌ای مطمئناً بر رشد آهسته اقتصادی اردن تأثیر گذاشته و آتش بس مشارکتی را برای پادشاه حیاتی‌تر کرده است.

او پیشنهاد کرد که نقش ایران در منطقه مشکل‌ساز شده است. اگرچه نظام ایران مستقیماً مورد توجه قرار نگرفت، عبدالله به نقشی اشاره کرد که شبهه‌نظامیان شیعه همچنان در غرب‌آسیا ایفا می‌کنند.

به دلیل رفتار بد ایران در سال‌های اخیر، متحدان آمریکا در غرب‌آسیا تلاش‌های مشترک را دوباره احیا کرده‌اند.

در سال 2020، عربستان، امارات، بحرین، قطر و مصر اعلامیه الولا را امضا کردند. این توافق مشترک به شکافی که بین کشورهای خلیج فارس برای نزدیک به سه سال انجام گرفته بود، پایان داد.

در حالی که ممکن است تشکیل «ناتوی غرب‌آسیایی» آنچنان که ملک عبدالله می‌خواست قریب‌الوقوع نباشد، اتحادها در منطقه در حال تغییر هستند.

ایران به طور فزاینده‌ای توسط همسایگان خود منزوی شده، زیرا اسرائیل(رژیم صهیونیستی) با استقبال گرمتری مواجه شده است.