loader image

جستجو

Iran has proposed a deal to India1

مینت:
ایران معامله‌ای را به هند پیشنهاد داده است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «مینت» در یادداشت تازه خود با اشاره به توافق‌نامه همکاری 25 ساله ایران و چین، نوشت: ایران برای جذب سرمایه‌گذارهای هندی و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و انرژی خود، توافق مشابهی به هند ارائه داده است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه «مینت» در یادداشت تازه خود به‌قلم «شاشانک ماتو» نوشت: دو منبع آگاه اعلام کردند، ایران یک پیمان همکاری استراتژیک مانند معامله‌ای که در سال 2021 با چین امضا نموده را به هند ارائه کرده است.

زیرا این کشور با وجود تحریم‌ها تلاش می‌کند تا در بخش‌های انرژی و زیرساخت‌های خود سرمایه‌گذار پیدا کند.

جزئیات توافق‌نامه ایران و چین نامشخص باقی مانده است. با این حال، براساس گزارش‌های موجود در رسانه‌های بین‌المللی سال گذشته، پکن تحت یک توافق‌نامه همکاری 25 ساله، نزدیک به 400 میلیارد دلار در بخش زیرساخت‌ها و انرژی ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

در عوض، تهران عرضه مداوم نفت ایران به چین را ادامه می‌دهد. این معامله به علت گسترش ردپای پکن در غرب آسیا و تلاش ایران برای دستیابی به منابع غیر‌‌‌غربی برای سرمایه‌گذاری دارای اهمیت است.

ایران برای جذب سرمایه‌گذارهای هندی و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و انرژی خود، توافق مشابهی به هند ارائه داده است.

منابع ذکر شده افزودند که علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران در طی تعامل با گروهی از متخصصان در سفر ماه گذشته خود به دهلی نو این پیشنهاد را تأیید کرده است.

جزئیات پیمان پیشنهادی هند و ایران هنوز مشخص نیست. با این حال، منابع گفته‌اند این موضوع توسط وزارت امور خارجه در حال بررسی است.

با توجه به اینکه هند تا زمان تحریم‌ها در بین مشتریان برتر نفت ایران بوده است، یک معامله با این کشور برای ایران اهمیت دارد.

ایران مجدداً تمایل خود را برای تأمین نفت هند تایید کرده است، و حتی به دهلی نو اطمینان داده است که می‌تواند به نیازهای انرژی کشور در میان نوسانات ناشی از درگیری روسیه و اوکراین پاسخ دهد.

شرکت‌های نفتی دولتی مانند ONGC و شرکت نفت هند به طور مشترک در حال کاوش نفت و گاز در کشور ‌خلیج‌فارس بودند.

یک کنسرسیوم هندی میدان گاز «فرزاد ب» را در ‌خلیج‌فارس کشف کرد. دهلی نو در ساخت زیرساخت‌های ایران نیز نقش داشته است. هر دو طرف در بازدید نوامبر کنی موافقت کردند که همکاری خود را در توسعه ترمینال باری بندر چابهار ادامه دهند.