loader image

جستجو

Iran and the Islamists are a threat to the citizens of the Persian Gulf

رویترز:
ایران و اسلام‌گرایان برای شهروندان خلیج فارس تهدید است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «رویترز» در گزارش خود با اشاره به اینکه رییس جمهور امارات در جوانی جذب ایدئولوژی اسلام گرایی شده است، نوشت: شاهزاده ابوظبی ایران و اسلام گرایان را بزرگترین تهدیدها علیه ثبات در غرب آسیا معرفی کرده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری رویترز در گزارش خود نوشت: «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» -مرد  قدرتمند امارات- روز شنبه به طور رسمی به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد.

او باید یک جبهه جدید را  در غرب آسیا رهبری کند و یک محور جدید ضد ایران و اسلام‌گرایان، با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) ایجاد خواهد کرد.

کودتای کاخ، وی را به‌عنوان مردی معرفی کرد که واشنگتن می‌توانست با او برخورد کند و تنها کسی بود که توان رسیدن به قدرت پادشاهی را داشت.

امارات در سال 2020، همراه با بحرین و با میانجی‌گری آمریکا در جریان توافق آبراهام روابط عادی خود با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را از سر گرفت؛ اقدامی که خشم فلسطینیان را برانگیخت.

یکی از دیپلمات‌ها گفت که این توافق‌ها ناشی از نگرانی‌های مشترک در مورد ایران بود، اما همچنین مزایای درک‌شده برای اقتصاد امارات و موضوع فلسطين نیز بود.

در حالی که دیپلمات‌ها و تحلیلگران اتحاد با ریاض و واشنگتن را به‌عنوان ستون استراتژی امارات می‌بینند، اما هر زمان که لازم باشد این شاهزاده از حرکت مستقل دریغ نمی‌کند.

بحران اوکراین از زمانی که امارات از رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت تهاجم روسیه خودداری کرد، تنش‌هایی را با واشنگتن آشکار کرد. امارات به‌عنوان یک تولیدکننده اوپک، همراه با غول نفتی ریاض، درخواست‌های غرب برای تولید بیشتر را رد کرد.

ابوظبی با تسلیح و حمایت از خلیفه حفتر لیبی علیه دولت شناخته‌شده بین‌المللی و تعامل با بشار اسد، دیگر نگرانی‌های آمریکا را نادیده گرفته است.

بزرگترین اختلاف زمانی با ریاض زمانی رخ داد که امارات تا حد زیادی ازجنگ یمن خارج شد، زیرا این درگیری در بن‌بست نظامی قرار  داشت.

زمانی که «عمر حسن البشیر»، -رئیس‌جمهور سودان- از قول خود مبنی بر کنار گذاشتن متحدان اسلام‌گرا سرپیچی کرد، ابوظبی کودتای 2019 را علیه او ترتیب داد.

اگرچه او می‌گوید در جوانی جذب ایدئولوژی اسلام‌گرایی شده است، اما شاهزاده، اخوان‌المسلمین را یکی از بزرگترین تهدیدها علیه ثبات در غرب آسیا معرفی کرده است.

با وجود سال‌ها دشمنی، شاهزاده تصمیم گرفت که با ایران و ترکیه تعامل داشته باشد.