loader image

جستجو

Iran is a real threat and should not be underestimated

جروزالم پست:
ایران یک تهدید واقعی است و نباید دست‌کم گرفته شود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشتی ضمن اشاره به اینکه ایران یک تهدید واقعی است و نباید دست‌کم گرفته شود،‌ به‌نقل از رییس موسادنوشت: توافق هسته‌ای جدید «یک فاجعه اسراتژیک» برای اسرائیل است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشتی نوشت: چون یک اجماع کلی در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) وجود دارد مبنی بر اینکه توافق نوظهور بین قدرت‌های جهانی و ایران تهدید جدی برای دولت یهود است، پس نباید به این موضوع مثل یک فوتبال سیاسی نگاه شود و به موضوعی برای کارزار تفرقه‌انگیز در آستانه انتخابات 1 نوامبر تبدیل شود.

«یائیر لاپید» -نخست‌وزیر و بنیامین نتانیاهو- رهبر جناح مخالف، حتی قبل از دیدار در نشست امنیتی دیروز هم سخنان نیش‌داری را رد و بدل کرده بودند، حتی اگر هر دو با این توافق مشترک مخالفت داشته باشند.

لاپید در ابتدای جلسه روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: «ما تا به امروز تاوان خسارتی را می‌دهیم که سخنرانی نتانیاهو در کنگره به وجود آورده بود و به دنبال آن بود که دولت آمریکا گفت‌وگو با ما را پایان داد و به اسرائیل اجازه نداد تا در آن توافق اصلاحاتی انجام دهد.»

او به سخنرانی جنجال‌برانگیز نتانیاهو در کنگره بر علیه توافق اولیه ایران در سال 2015 اشاره می‌کرد که خشم دولت اوباما را برانگیخت. آمریکا بعدا و در دولت ترامپ از این توافق خارج شد.

نتانیاهو بلافاصله پاسخ او را داد و لاپید و بنی گانتز، وزیر دفاع را متهم کرد که نبرد با احیای برجام 2015 را کنار گذاشتند و گفت: «لاپید و گانتز مبارزه با احیای توافق هسته‌ای 2015 را سال گذشته به طور کامل کنار گذاشتند. ما به مدت 12 سال با قاطعیت با این توافق مبارزه کردیم و حتی باعث شدیم تا آمریکا از آن خارج شود.

اما لاپید و گانتز فقط یک سال در قدرت بودند و دست از تهاجم برداشتند و آمریکا و ایران را قادر ساختند تا به توافق هسته‌ای برسند که برای آینده ما خطرناک است.»

نتانیاهو لاپید را متهم کرد به اینکه توافق ایران را به صورت علنی در مجامع بین‌المللی و رسانه‌های خارجی به چالش نمی‌کشد و اکنون پس از اینکه پیشرفت‌های اساسی در مذکرات به دست آمده، «برای بیدار شدن» خیلی دیر شده است.

مقامات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نگران هستند که این توافق راه را برای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هموار کند.

و این موضوع به نوبه خود تهران را قادر ‌سازد تا میلیاردها دلار را به دست آورده و آن را برای توسعه برنامه هسته‌‌ای خود و حمایت از گروه‌های تروریستی‌اش از جمله حزب‌الله و جهاد اسلامی هزینه کند که تهدید امنیتی بیشتری را برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به وجود می‌آورد.

سیاست نتانیاهو در دوران نخست‌وزیری‌ وی این بود که در هر مکان و زمان ممکنی با قدرت علیه توافق ایران صحبت کند.

در مقابل، ترجیح لاپید حتی تا همین اواخر این بود که صدای خود را در پشت درهای بسته و از طریق کانال‌های دیپلماتیک بلند کند و تنها گاهی مواقع به صورت علنی در مخالفت با این توافق حرف می‌زد.

هر چند که سبک آن‌ها متفاوت است، اما مخالفت آن‌ها با برجام قاطعانه بوده و هیچ شک و تردیدی نیست که منافع ملی را در مواضع خود صادقانه در نظر می‌گیرند.

دقیقا به همین خاطر است که لاپید و نتانیاهو و دیگر سیاستمداران از هر طیفی که باشند، باید به خاطر کشور از امتیازگیری سیاسی در خصوص ایران پرهیز کنند.

«دیوید بارنیا» -رئیس موساد- هفته گذشته گفت که توافق هسته‌ای جدید «یک فاجعه اسراتژیک» برای اسرائیل است و آمریکا به سرعت در پی توافقی است که در نهایت بر مبنای دروغ است.

هشدار او را باید جدی گرفت و ما از تمامی سیاستمداران مصرانه می‌خواهیم که از حالا تا روز انتخابات به هر طریق که شده، علیه برجام و نه علیه یکدیگر حرف بزنند.