loader image

جستجو

What effect will Iran's return to the oil markets have on prices1

اویل پرایس:
بازگشت ایران به بازارهای نفت چه تاثیری بر قیمت‌ها خواهد داشت؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «اویل پرایس» نوشت: اوپک می‌خواهد برای نفت کف بگذارد و بازگشت نفت‌خام ایران به بازارهای بین المللی مطمئناً حداقل برای مدتی این کف را به خطر می‌اندازد.‌

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه پرایس در مطلب تازه خود به‌قلم «ایرینا اسلاو» نوشت:  آمریکا و ایران در آخرین مراحل توافق بر سر یک توافق هسته‌ای جدید هستند که می‌تواند شاهد بازگشت نفت خام ایران در بازارهای بین‌المللی باشد، که به گفته برخی تحلیل‌گران منجر به فشار نزولی بر قیمت نفت خواهد شد، احتمالی که عربستان تلاش می‌کند از آن اجتناب کند..

با این حال، تحلیلگران دیگر معتقدند که بازگشت ایران به بازارهای نفت می‌تواند برای قیمت‌ها کاملاً بی‌ربط باشد.

در همین حال، برخی تحلیلگران معتقدند که سعودی‌ها در مورد توافق احتمالی با ایران، رقیب اصلی آن‌ها در غرب‌آسیا، به طور قانونی به بازارهای بین‌المللی نفت بپیوندد عصبی شده‌اند.

فایننشال تایمز هفته گذشته به نقل از چند تحلیلگر گزارش داد که اشاره بن سلمان در مورد کاهش تولید، از جمله، به کاخ سفید بوده است تا هشداری در مورد این بدهد که در صورت پایان دادن به توافق آمریکا با ایران، چه اتفاقی خواهد افتاد.

هلیما کرافت از RBC Capital Markets گفت: «در اوایل امسال فکر می‌کنم منصفانه است که بگوییم عربستان و سایر بازیگران منطقه به طور منطقی مطمئن بودند که توافق با ایران در آینده نزدیک اتفاق نخواهد افتاد.»

او افزود: «اکنون که مذاکرات احیا شده است، فکر می‌کنم هم بر بازار نفت و هم بر پیامدهای امنیتی گسترده‌تر متمرکز خواهند شد.»

با این حال، در زمینه پیامدهای امنیتی، شایان ذکر است که گرم شدن رابطه بین ایران و متحدان سعودی پیش آمده است.

همین ماه، ایران روابط دیپلماتیک خود را با امارات، نزدیکترین متحد سعودی در غرب‌آسیا و کویت احیا کرد. در دستور کار بعدی ایران، عربستان است و طرف ایرانی نسبت به این تحول خوش‌بینی نشان داده است.

هشدارهای تحلیلگران مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای می‌تواند منجر به کاهش قیمت نفت به کمتر از 70 دلار و حتی تا 60 دلار در هر بشکه شود، مبنای درستی دارد، اما یک جزئیات کوچک وجود دارد: قیمت‌ها برای مدت طولانی پایین نمی‌مانند.

با این حال، اوپک پلاس نشان داده است که می‌تواند نه تنها از نظر کنترل تولید بلکه در مورد قیمت‌ها نیز انعطاف‌پذیر باشد.

اکنون برخی تحلیلگران استدلال می‌کنند که اوپک می‌خواهد برای نفت کف بگذارد و این کف ۱۰۰ دلار است. بازگشت نفت‌خام ایران به بازارهای بین المللی مطمئناً حداقل برای مدتی این کف را به خطر می‌اندازد.

ایران پس از سال‌ها تحریم، مطمئناً با قیمت‌های بالاتر مخالفت نمی‌کند.