loader image

جستجو

Is an agreement finally reached with Iran

نشریه فوروارد:
بالاخره توافق با ایران انجام می‌شود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فوروارد» در تازه‌ترین یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که بالاخره توافق با ایران انجام می‌شود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه فوروارد در یادداشت تازه خود به‌قلم «راب اشمن» نوشت:بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی، احیای توافقی است که ترامپ آن را لغو کرد.

اگر در سال 2015 در لس‌آنجلس یهودی بودید، متخصص ایران و هسته‌ای بودید. این بحث‌ها بر سر حمایت دولت اوباما از توافقی که برای توقف توسعه تسلیحات هسته‌ای ایران طراحی شده بود، بالا گرفت.

بحث‌ها بر سر این قرارداد، جمعیتی را به سالن‌های دانشگاه و پناهگاه‌های کنیسه‌ها کشاند، رسانه‌های محلی به طور منظم اخبار و نظرات خود را منتشر کردند، فدراسیون یهودیان به دلیل مخالفت با این قرارداد با واکنش‌های شدید مواجه شد.

اگر می‌خواهید ببینید زمانی که کشوری با اقتصاد مبتنی بر نفت که توسط رهبری غیرپاسخگو با ایدئولوژی‌های توسعه‌طلبانه اداره می‌شود، به سلاح هسته‌ای دست پیدا می‌کند چه اتفاقی می‌افتد، فقط به روسیه نگاه کنید. آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد بهترین استدلال برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران است.

سوال این است که بهترین راه برای جلوگیری از ساخت سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران چیست؟

در سال 2015، اکثریت یهودیان آمریکایی از برجام حمایت کردند.

دولت بایدن، همراه با امضاکنندگان برجام، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا اکنون در حال تلاش برای بازسازی توافق پیشین است که از ایران می‌خواهد حدود 98 درصد اورانیوم غنی‌شده خود را به خارج از کشور ارسال کند. در مقابل، آمریکا تحریم‌ها را حذف می‌کند و به ایران اجازه می‌دهد تا دوباره وارد اقتصاد جهانی شود.

این بار امر جدیدی به آن اضافه شده است: ایران می‌خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی حذف شود. دولت ترامپ این سازمان را در سال 2019 در این فهرست قرار داد.

اما منتقدان می‌گویند که این کار فقط رفتار بدخواهانه سپاه را تشویق می‌کند.

در سال 2018، گادی ایسکنوت، فرمانده ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) گفت: «این توافق، با تمام ایراداتش، کارساز است». او خروج ترامپ از ایت توافق را «یک اشتباه استراتژیک» خواند.

«یوئل گوزانسکی» -رئیس سابق میز ایران در شورای امنیت ملی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و از اعضای ارشد مؤسسه مطالعات امنیت ملی- در ماه دسامبر به واشنگتن پست گفت: «توافق هسته‌ای ناقص بود، اما حداقل جلوی پیشرفت ایران را گرفت.»

«ایهود اولمرت»- نخست‌وزیر سابق اسرائیل(رژیم صهیونیستی)- در مارس گذشته در مصاحبه‌ای گفت که این توافق، اگرچه ایده‌آل نبود اما از این وضعیت بسیار بهتر بود» و پایان دادن به آن توسط ترامپ «اشتباهی وحشتناک» بود.

زمانی که برجام اجرایی شد، هیچ حمله تروریستی قابل‌توجهی از سوی ایران صورت نگرفت و به گفته بازرسان بین‌المللی و مقامات اطلاعاتی اسرائیل، ایران به مفاد آن پایبند بود.

پس از اینکه ترامپ از این توافق خارج شد، تحریم‌های جدیدی اعمال کرد، سپاه پاسداران را تحریم کرد و فرمانده آن را ترور کرد، تعداد حملات گروه‌های مورد حمایت ایران 400 درصد افزایش یافت و ایران غنی‌سازی اورانیوم را از سر گرفت.

«راز زیمت» -مشاور نظامی ‌سابق اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در امور ایران- به واشنگتن پست گفت: «امروز، واضح است که فشار حداکثری به اهداف سیاسی آن نرسید.»

«دالیا داسا کی» -یکی از همکاران مرکز روابط بین‌الملل برکل- گفت که بایدن وعده یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر را داده است، اما با توجه به این واقعیت‌ها، احتمالاً باید به توافق کوتاه‌تر و ضعیف‌تری رضایت دهد.

او گفت که حتی یک معامله کوتاه‌تر و ضعیف‌تر، بهتر از نبود یک توافق است. کای اطمینان داد که انباشت اورانیوم غنی‌شده از کشور تحت شرایط پیشنهادی خارج می‌شود، سانتریفیوژهای آن محدود می‌شود، دوربین‌های سایت و بازرسی‌های سرزده باز خواهند گشت.

او گفت: این توافق زمان می‌خرد. این بهتر از نداشتن زمان است.

در مورد بحث بر سر عنوان تروریستی سپاه پاسداران، او و دیگران اشاره کرده‌اند که این گروه تحت تحریم‌های متعدد دیگری باقی خواهد ماند.

او افزود: «فکر نمی‌کنم توافق کاملی وجود داشته باشد. افرادی که از آن انتقاد می‌کنند معتقدند که فقط یک راه‌حل وجود دارد. ما باید واقع‌بین باشیم. این بهتر از نبود هیچ توافقی است.»

به هر حال، جایگزین‌ توافق، ایران هسته‌ای یا جنگ است و این بدترین پایان برای این داستان خواهد بود.