loader image

جستجو

Biden should strengthen the political horizon of the agreement with Palestine

جروزالم پست:
بایدن باید افق سیاسی توافق با فلسطین را تقویت کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت تازه خود با اشاره به این موضوع که بایدن باید افق سیاسی توافق با فلسطین را تقویت کند،‌نوشت: سفر بایدن به اسرائیل  می‌تواند فرصتی عالی جهت ایجاد یک افق سیاسی برای دفعه بعدی باشد که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به پای صندوق‌های رای می‌روند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت تازه خود به‌قلم «نداو تمیر» نوشت: هنگامی که «جو بایدن» -رئیس‌جمهور آمریکا- در اواسط جولای از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و تشکیلات خودگردان بازدید می‌کند، او با نخست‌وزیر موقت این کشور و رهبر فلسطینی که مشروعیت خود را از دست داده، ملاقات خواهد کرد.

این به وضوح دور از زمان‌بندی مطلوب برای هر حرکت مهم سیاسی در رابطه با فلسطین است، اما می‌تواند فرصتی عالی جهت ایجاد یک افق سیاسی برای دفعه بعدی باشد که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به پای صندوق‌های رای می‌روند.

از زمان آغاز به کار، دولت بایدن به دلایل قابل درک از اولویت دادن به غرب آسیا در دستور کار خود اجتناب کرد.

آمریکا دیگر نیازی به ذخایر انرژی عربی/خلیج‌فارس نداشت، زیرا خود به صادرکننده انرژی تبدیل شده بود و می‌خواهد استفاده از انرژی آلاینده را محدود کند.

دولت متوجه نتایج ناامیدکننده مداخلات نظامی آمریکا در غرب آسیا در دهه‌های اخیر شده است: جنگ در عراق که ایرانیان و داعش را تقویت کرد، سیاست «رهبری از پشت» در لیبی که شکست خورد و همچنین سرمایه‌گذاری عظیم در افغانستان و تلاش برای تبدیل آن به یک دموکراسی که به خروج موجه، هرچند شرم‌آور آمریکا ختم شد.

در مورد مسئله ایران، دولت به درستی مصمم بود که به برجام بازگردد تا از پیشرفت ایران به سمت غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی برای برنامه هسته‌ای خود جلوگیری کند.

با این حال، ایرانی‌ها سطح خواسته‌هایشان را بالا برده‌اند و مذاکرات بین طرفین به بن‌بست رسیده است.

دو عامل دوباره غرب آسیا را به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت بایدن تبدیل کرده‌اند.

یکی جنگ در اوکراین است که بار دیگر نیاز به منابع انرژی منطقه را به منظور ارائه جایگزینی برای گاز روسیه به اروپا و کاهش قیمت نفت که باعث تورم و تشدید رکود اقتصادی آمریکا شده، افزایش داده است.

دومین عاملی که باعث این سفر می‌شود، انتخابات میان دوره‌ای مجلس نمایندگان و یک سوم کرسی‌های سنا است.

پیش‌بینی می‌شود که دموکرات‌ها اکثریت ناچیز خود را در هر دو مجلس از دست بدهند و سفر رئیس‌جمهور آمریکا به اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، همانطور که سیاستمداران در طول دهه‌ها دریافته‌اند، هرگز ضرری ندارد، حتی اگر دولتی که بایدن در اینجا ملاقات می‌کند، دولتی انتقالی باشد