loader image

جستجو

Biden must decide to identify its true partners

روزنامه عرب نیوز:
بایدن باید برای شناسایی شرکای واقعی خود تصمیم بگیرد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «عرب‌نیوز» در یادداشت تازه خود نوشت: دولت بایدن باید به سرعت تصمیم بگیرد که شرکای واقعی او در جهانی که هر لحظه قطبی‌­تر و پر از درگیری می‌­شود چه کسانی­ هستند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه عرب نیوز در یادداشت تازه خود به‌قلم «سرجان جنکینز» نوشت: در سال 1974، کارگردان بزرگ فرانسوی، ژاک ریوت، فیلمی را اکران کرد که تکراری­ترین فیلمی است که تا به حال دیده‌­ام.

سه ساعت و نیم طول کشید و اساساً داستانی بود درباره مجموعه‌ای از وقایع که بارها و بارها بازگو و از زوایای مختلف دیده می‌شدند، اما هرگز به نتیجه نمی‌رسیدند. در آن زمان، فکر می‌کردم که بسیار عمیق است، اما اکنون نه.

و به طور خلاصه، مذاکرات ایران در وین مانند این فیلم شده است: یک سریال تلویزیونی سطح بالا که قهرمانان آن مدام اعلام می­کنند که تقریباً به پایان رسیده‌­اند. نماینده اتحادیه اروپا می‌گوید که فقط چند مورد نیاز به پاکسازی دارند.

ایرانی‌ها می­گویند که مخالفانشان باید «واقع‌گرا» باشند. روس‌ها می­گویند که ما باید آخرین ضربه را وارد کنیم و دنیای جدیدی از صلح و رفاه برای همه نزدیک است، و این نشان می‌دهد که آمریکا مانع از آن است. در همین حال، آمریکا پیشنهاد می­کند که این توافق کاملاً شدنی است، و باید فردا انجام شود، اما هرگز به سرانجام نمی­رسد. بسیار گیج­کننده است.

جالب است که سردرگمی مشابهی در مورد جنگ فعلی در اوکراین دیده می­شود. روس­ها می­گویند که پیروز می­‌شوند. آن­ها سپس اذعان دارند که نیروهای رزمی خود را برای بازیابی به بلاروس خارج می­کنند و قصد دارند بر منطقه دونباس در شرق تمرکز کنند، جایی که با نسخه اصلی جنگ ترکیبی و کمپین­های اطلاعات نادرست پس از سال 2014 موفق شدند. اما به نظر می­رسد

این بار این تکنیک­ها چندان خوب نتیجه نمی­‌دهند. برای مثال، مسکو عکس‌ها یا فیلم‌هایی را منتشر می‌کند که برای نشان دادن بدرفتاری نیروهای اوکراینی با رم‌ها طراحی شده‌اند، اما خیلی سریع معلوم می‌شود که جعلی است. در همین حال، اوکراینی‌ها باهوش‌تر و سریع‌تر عمل می­کنند، به‌ویژه رئیس‌جمهور آن­ها که یک رابط فوق‌العاده مؤثر است.

سخت است که بفهمیم واقعاً چه اتفاقی می‌افتد، اگرچه کاملاً واضح به نظر می‌رسد که روس‌ها انتظار نداشتند با چنین مقاومت شدید و پایداری روبرو شوند. تعداد زیادی از افراد و تجهیزات خود را از دست داده‌­اند که نشان از ناتوانی ارتش آن­ها در وظایف اصلی مانند، آموزش، برنامه­‌ریزی، اطلاعات و تدارکات دارد.

و با این حال این دو موضوع مجزا اما مرتبط یعنی برجام و اوکراین، در نگاه جهان در آینده نقش اساسی دارند. هر دو نشان‌دهنده روشی­‌اند که در آن دولت­‌های مخل و بدخواه ظاهر شده­اند تا آنچه را که به‌­عنوان نظم بین­‌المللی تحت سلطه غرب پس از جنگ جهانی دوم بر اساس مکانیسم حل اختلاف متمرکز بر شورای امنیت سازمان ملل متحد و هنجارهای اقتصادی تجارت باز در اجماع واشنگتن صندوق بین­‌المللی پول و بانک جهانی در برگرفته شده است، به چالش بکشند.

هیچ نظم بین‌­المللی اگر تحت حمایت یک قدرت سخت نباشد قابل اجرا نیست. پس از جنگ جهانی دوم، آمریکا ابرقدرت بی چون و چرایی که قابلیت­‌های امنیتی آن تضمین کننده ثبات اروپای غربی، ژاپن، کره، کانادا، استرالیا و بخش وسیعی از غرب آسیا بود. این امر به آمریکا کمک کرد تا سلطه سیاسی و اقتصادی خود را حفظ کند.

اما برای بسیاری از افراد دیگر نیز بسیار مفید بود. اگر فکر می‌کنید که دنیای چندقطبی‌تر همان افزایش‌های خارق‌العاده‌ای را در رفاه جهانی ایجاد می‌کند که تقریباً 60 سال از 1945 تا 2003 انجام داد، تقریباً به طور قطع در اشتباهید. البته نیروهای دیگری نیز مانند تغییرات آب و هوایی، فشار عظیم بر انرژی و سایر منابع طبیعی، تخریب محیط زیست، مهاجرت، اینترنت و رسانه­های اجتماعی، درگیری­های فرهنگی و سیاسی جدید و خطرناک، ظهور سریع چین و غیره نیز دخالت دارند.

آمریکا تحریم­‌های جدیدی را علیه افراد و مؤسسات مرتبط با حملات اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق اعمال کرده است. و به نظر می­رسد تاکنون واشنگتن در مورد موضوع نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به­‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی قاطعیت دارد. اما هیئت آمریکا در وین دچار اختلاف نظر شده است.

دولت بایدن باید به سرعت تصمیم بگیرد که شرکای واقعی او در جهانی که هر لحظه قطبی­‌تر و پر از درگیری می­شود چه کسانی­ هستند.