loader image

جستجو

Will Biden achieve success by traveling to the region

نشنال:
آیا بایدن با سفر به منطقه موفقیتی کسب خواهد کرد؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال» در یادداشت تازه خود با اشاره به بررسی این سوال پرداخت که آیا بایدن با سفر به منطقه موفقیتی کسب خواهد کرد؟

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال در یادداشت تازه خود به‌قلم «ابتسام الکتبی» نوشت: سفر جو بایدن به غرب آسیا در این هفته، بدون شک فرصتی ارزشمند برای منطقه است تا ما اعتقاد خود را مبنی بر تقویت روابط صمیمانه و مشارکت‌های راهبردی طولانی‌مدت با قدرتمندترین کشور جهان ابراز کنیم.

این یک سفر تاریخی است که باید به گرمی از آن استقبال کرد و متحدان منطقه‌ای آمریکا، به ویژه امارات می‌دانند که این سفر می‌تواند به ارتقای روابط واشنگتن در غرب آسیا کمک کند.

توافق آبراهام نمونه بارز نتیجه روابط با آمریکاست. این قرارداد سطح بی‌سابقه‌ای از همکاری بین کشورهای عربی و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ایجاد کرده است.

 بنابراین، این احتمال وجود دارد که تمرکز اصلی سفر رئیس‌جمهور آمریکا بر توسعه تفاهمات جدید و مشارکت‌های منطقه‌ای باشد. این نه تنها شامل امنیت، بلکه سایر حوزه‌ها، مانند انرژی پاک و امنیت غذا و آب نیز می‌شود.

تقویت همکاری‌های منطقه‌ای بین کشورهای عربی و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یک تحول امیدوارکننده به نظر می‌رسد و با انتظارات زیادی همراه است. اما در عین حال ضروری است که از سایر مسائل غافل نشویم.

یکی از چالش‌های مهم، پیدا کردن راه‌حل سیاسی برای مناقشه فلسطین و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و مشارکت فلسطینی‌ها در آینده برای  همکاری‌های منطقه‌ای است.

چالش دیگر، رفتار منطقه‌ای ایران است. اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس و سایر کشورهای عربی همچنان از رویکرد دیپلماتیک با ایران، از جمله دیپلماسی اقتصادی به جای استفاده از گزینه‌های نظامی، حمایت می‌کنند.

 در عین حال، کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، باید از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای این کشور اطمینان حاصل کنند؛ در مورد برنامه موشکی بالستیک و سیاست‌های مضر منطقه‌ای این کشور نیز، آن شرط صدق می‌کند.

غرب آسیا، اخیراً پیشرفت‌های بزرگی در همکاری‌های منطقه‌ای داشته است. بسیاری از عناصر سازنده برای صلح وجود دارد.

اما کاخ سفید هنوز نقش بسیار بزرگی در تقویت مبانی این صلح در حال تکامل دارد و می‌تواند، این کار را در ارتباط با نیازها و نگرانی‌های این کشورها، با نشان دادن اینکه تعهدش به متحدانش پایدار است، انجام دهد. 

به نظر می‌رسد سفر جو بایدن فرصت بسیار مناسبی برای دستیابی به این هدف است.