loader image

جستجو

Biden fears a political blow

نیویورک تایمز:
بایدن از ضربه سیاسی می‌ترسد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نیویورک تایمز»در یادداشت تازه خود با اشاره به اینکه بایدن از ضربه سیاسی‌ می‌ترسد،نوشت: بایدن در سیاست خارجی اغلب از سیاست‌هایی که معتقد است در مواجهه با مخالفت‌های سیاسی بهترین است، عقب‌نشینی می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکزمطالعات سورین، روزنامه نیویورک تایمز در یادداشت تازه خود به‌قلم «پیتر بینارت» نوشت: بایدن این شانس را دارد که از یک بحران هسته‌ای جلوگیری کند که می‌تواند آمریکا را تا آستانه جنگ پیش ببرد و ائتلافی را که برای مقابله با روسیه ساخته است، تهدید کند.

اما او به یک دلیل اصلی از آن استفاده نمی‌کند: او از ضربه سیاسی می‌ترسد. بایدن از زمان روی کار آمدن خود متعهد شده است که مجدداً به توافق هسته‌ای ایران وارد شود. این امری حیاتی است، زیرا تهران، به‌سوی توانایی ساخت بمب هسته‌ای حرکت می‌کند.

یک مانع بزرگ باقی مانده است: دولت ترامپ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کرده بود. تهران خواهان لغو این عنوان است.

«آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه آمریکا- در اواخر ماه آوریل به کمیته روابط خارجی سنا گفت که آمریکا این کار را انجام نخواهد داد.

وی همچنین به سناتورها هشدار داد که عدم دستیابی به توافقی که مانع از پیشرفت هسته‌ای ایران شود، عواقب سنگینی خواهد داشت.

مخالفان ادعا می‌کنند که امتیاز دادن به ایران، حتی در مورد موضوعاتی که عمدتاً نمادین هستند، آن را برای تهاجمی‌تر شدن جسورتر می‌کند. اما نگرانی اصلی دولت بایدن، سیاست است.این ترس به الگویی برای دولت بایدن تبدیل شده است.

در سیاست خارجی، او اغلب از سیاست‌هایی که معتقد است در مواجهه با مخالفت‌های سیاسی بهترین است، عقب‌نشینی می‌کند.

بایدن در طول مبارزات انتخاباتی قول داد که «کنسولگری آمریکا در اورشلیم شرقی» را بازگشایی کند.

اما جمهوری‌خواهان کنگره، طرح‌های بازگشایی این کنسولگری را محکوم کردند. بایدن حتی سیاست‌های تحمیلی رئیس‌جمهور قبلی را لغو نخواهد کرد.

ملموس‌ترین پیامد نامگذاری سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی، ممنوعیت ورود اعضای سابق آن به آمریکاست.

اما تردیدی وجود دارد که بسیاری از فرماندهان ایرانی در حال برنامه‌ریزی تعطیلاتشان در آمریکا باشند. افرادی که احتمالاً از این امر صدمه می‌بینند صدها هزار ایرانی هستند که در طول دهه‌ها برای خدمت سربازی به سپاه پاسداران اعزام شدند.

شکست در حذف سپاه پاسداران از این فهرست می‌تواند در بدترین حالت منجر به جنگ شود.