loader image

جستجو

Biden sees a different West Asia

هاآرتص:
بایدن غرب‌آسیا متفاوتی را می‌بیند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در مقاله‌ای ضمن اشاره به اینکه بایدن غرب آسیا متفاوتی را می‌بیند، تاکید کرد: واقعیت این است که سفر بایدن به غرب‌آسیا یک تجربه‌ی تازه نیست، ممکن است او را به این باور برساند که اتفاقی در غرب‌آسیا در حال رخ دادن است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه «هاآرتص» در مقاله‌ای به‌قلم «دیوید ماکوفسکی» نوشت: شکی نیست که اعراب و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به مورد‌های بسیار متفاوتی از سفر بایدن به غرب آسیا امیدوارند.

آرزوهای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای دیدار بایدن، کاملا صریح و واضح است. این رژیم می‌خواهد تعهد مادام‌العمر بایدن به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به نمایش گذاشته شود، تا کشورهای منطقه از این موضوع آگاه شوند.

البته اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مایل است که آمریکا را در بحبوحه‌ی بن‌بست مذاکرات هسته‌ای ایران، مورد ارزیابی مجدد قرار دهد، اما با تاکید بر این موضوع در طول یک سال و نیم گذشته، به سختی می‌توان باور کرد که این تلاش به پیروزی ختم خواهد شد.

مقامات ارشد عرب پیشنهاد می‌کنند که آمریکا از غرب‌آسیا خارج نشود، چراکه این منطقه برای امنیت ملی آمریکا حیاتی است.

آن‌ها هر روز از سیاستمداران آمریکایی می‌شنوند که در مورد استقلال انرژی صحبت می‌کنند و آن را به این معنا تعبیر می‌کنند که غرب‌آسیا دیگر یک موضوع سطح اول برای واشنگتن نیست.

کاخ سفید بیشتر بر روی چین، کووید-19، آب و هوا و اکنون اوکراین متمرکز است.

با این حال، در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) صحبت‌هایی مبنی بر ایجاد ناتو در غرب‌آسیا وجود دارد. بقیه کشورها به این ایده دید خوبی ندارند.

با اطمینان می‌توان تصور کرد که اعراب و اسرائیلی‌ها از نظم وترتیب جدید سنتکام سود می‌برند، اما برای هر قالب چندجانبه، محدودیت‌هایی وجود دارد.

با توجه به عمق بی اعتمادی بین خود کشورهای عربی خلیج‌فارس، همکاری دوجانبه با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، به جای پیوستن به یک ساختار چندجانبه رسمی، برای برخی از کشورهای خلیج فارس آسان‌تر است.

بنابراین وقتی هم اعراب و هم اسرائیلی‌ها که در مورد نیاز به معماری منطقه‌ای صحبت می‌کنند. تمرکز اسرائیل بر ایران به معنای تمرکز بیشتر بر چندجانبه‌گرایی امنیتی است، در حالی که کشورهای عربی می‌توانند بر سازوکارهای اقتصادی بیشتری تمرکز کنند.

واقعیت این است که سفر بایدن به غرب‌آسیا یک تجربه‌ی تازه نیست، ممکن است او را به این باور برساند که اتفاقی در غرب‌آسیا در حال رخ دادن است.

این تنها می‌تواند برای دولت بایدن مفید باشد که دامنه تعهدات آینده خود به این مناطق را بسنجد.